Lietuvā rosina vīnam izmantot nepatīkamas etiķetes

Eiropas Savienībā apsver veidot jaunu regulējumu alkohola etiķetēm, norādot, piemēram, enerģētisko vērtību, savukārt kāds Lietuvas politiķis vēlas iet tālāk, un izmantot vīna pudelēm atbaidošas etiķetes, raksta Lietuvas sabiedriskais medijs LRT.

Līdzīga ideja ir virmojusi arī Eiropas Savienībā, tomēr neguva atbalstu. Lietuvas politiķis, bijušas veselības ministrs Aurēlijs Verīga (Aurelijus Veryga) gan uzskata, ka tas nav šķērslis Lietuvai iet savu ceļu: «Ir jābūt informācijai par potenciālo kaitējumu. Piemēram, ka patēriņš izraisa vēzi: krūts vēzi sievietēm, kuņģa vēzi vīriešiem, un arī citas onkoloģiskas saslimšanas.»

Politiķis piesaucis iepriekš Eurocare piedāvātos alkohola etiķešu principus. Tie paredzēja izmantot tekstus un attēlus, kas atgādinātu pircējiem nebraukt dzērumā un nepārdot alkoholu nepilngadīgajiem. Tāpat paredzēti brīdinājumi par alkohola kaitīgumu grūtniecēm vai atkarības problēmām. «Mums šāda pieeja ir tabakas produktiem, un ko līdzīgu varētu piemērto arī alkoholam,» teica Verīga.

Alkohola ražotāju un importētāju asociācijas vadītājs Mants Zakarka (Mantas Zakarka) gan norāda, kas tikpat kā neko nemainīs – arī šobrīd nav novērojams, nepatīkams attēls uz iepakojuma atturētu cilvēkus iegādāties produktu.

Savukārt Lietuvas Narkotiku, tabakas un alkohola kontroles departaments uzskata, ka attēliem ir efekts. Departamenta pārstāvis Gintars Karanda (Gintaras Karanda) sacīja:

«Vizuālā pieeja ir ļoti efektīva, attēli piesaista sabiedrības uzmanību un mēs redzam, ka tas darbojas.

Ja palūkojamies uz statistiku un pētījumiem, kas veikti pēdējos gados, mēs redzam, ka tradicionālo tabakas produktu patēriņš ir ievērojami samazinājies.»

Tomēr tajā pašā laikā pieaudzis elektronisko cigarešu patēriņš, un Karanda to saista ar cigarešu iepakojuma maiņu – viņš uzskata, ka cilvēki drīzāk izvēlēsies produktus, kas nav atbaidošā iepakojumā.

Saskaņā ar MV Group, kas ir viens no lielākajiem alkohola ražotājiem Baltijā, teikto, nevienā valstī nav tādu noteikumu, kā rosina Verīga, un būtu ļoti dārgi tos īstenot. MV Group izpilddirektors Aļģirds Čiburis (Algirdas Čiburys) norādīja: «Vienai ražošanas līnijai aprīkojums etiķešu līmēšanai izmaksā 300 līdz 400 tūkstošus eiro. Mums ir apmēram ducis ražotāju, kas nozīmē, ka tikai pielāgošanās vien maksātu miljoniem eiro.» Viņš piebilda, ka tas neizbēgami ietekmētu arī importu un eksportu, ja šādi noteikumi ir tikai Lietuvā. «Lietuvas tirgus ir nosacīti mazs. Jā, mēs varam ražot atsevišķus produktus tikai Lietuvai, bet citus būtu jāpārtrauc ražot, jo tas vienkārši nebūtu ekonomiski izdevīgi,» sacīja Čiburis.

Saskaņā ar Lietuvas Statistikas pārvaldes datiem, alkohola patēriņš Lietuvā ir pieaudzis. Pērn katrs Lietuvietis vidēji patērēja vairāk nekā 12 litrus tīra alkohola gadā, kas ir teju par litru vairāk nekā gadu iepriekš.

Pilnu rakstu angļu valodā lasiet šeit: https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1853482/lithuanian-mp-proposes-repulsive-wine-labels-to-discourage-drinking

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas