Centrālās statistikas pārvalde (CSP) ziņo, ka šā gada martā, salīdzinot ar 2022.gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 9%, kā liecina tās apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās.
Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 11,4%. Savukārt nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms – neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību – samazinājās par 7,8%, bet autodegvielas – par 7%. Šo rādītāju kritumu ietekmēja pagājušā gada martā atceltie pēdējie ar pandēmiju saistītie mazumtirdzniecības ierobežojumi, tādejādi pirms gada veicinot būtisku apgrozījuma pieaugumu.
[Vienlaikus nākas pieņemt, ka būs sācis mitēties krīzes apstākļiem neraksturīgi augstais patēriņš un mazumtirdzniecības apgrozījums, kas būtiski “sildīja” Latvijas ekonomiku gadu mijā un šī gada sākumā – BNN.]
Salīdzinot ar 2022.gada martu, ievērojams apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 26%), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 15,5%), un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 9,4%).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu
kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, bija bez izmaiņām.
Šā gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,7%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 9,3%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 0,7%, bet autodegvielas mazumtirdzniecība auga par 1,4%.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mājsaimniecības elektroierīču (par 5,8%), tāpat kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,9%) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 3,4%). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kosmētikas un tualetes piederumu (par 5,9%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu (par 5,8%) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 3,9%).
2023.gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 10,3%.
Lasiet arī: Ekonomika būs lēnīga un nevienlīdzīga, prognozē Swedbank