Dzelzceļa līnijas izbūve netālu no Panevēžas Lietuvas ziemeļos, varētu prasīt vairāku desmitu māju nojaukšanu. Iedzīvotāji protestē, taču pilsētas mērs apgalvo, ka dzelzceļš sniegs daudz priekšrocību, raksta Lietuvas sabiedriskais medijs LRT.
Pēdējās desmitgades laikā Rail Baltica līnija ir lielākais Baltijas infrastruktūras projekts. Viens no būvniecības variantiem paredz, ka dzelzceļš ies cauri Panevēžas pilsētai, kurā plānota starptautiska stacija.
Tomēr šis variants paredz 52 dzīvojamo māju nojaukšanu.
Iedzīvotāji jau sagatavojuši lūgumrakstu, aicinot valdību izvēlēties kādu no diviem atlikušajiem variantu.
Vidmants Podžius (Vidmantas Puodžius) sacījis, ka dzelzceļš ietu gar viņa mājas skursteni. Viņš arī stāstījis, ka bija šokēts, kad uzzināja, ka viņa māja, kurā viņš dzīvo jau vairāk nekā 30 gadus, ir paredzēta nojaukšanai.
“Tas bija šoks visiem,
māja ir izremontēta. Viss, kas ir manos spēkos, ir izdarīts. Nezinu, ko darīt,” viņš teicis.
Kāds cits iedzīvotājs Romas Ramanauskas sacījis, ka zaudēs visu:
“Es, mana ģimene, mazbērni zaudēs visu. Es to [māju] uzcēlu, es visu izdarīju.”
Rail Baltica dzelzceļa līnijas plānā ir trīs alternatīvas. Pirmā no tām, kas paredz māju nojaukšanu, ir arī visdārgākā – tā tiek lēsta 438 miljonu eiro apmērā.
Lai gan pārējie varianti ir ievērojami lētāki, šis variants ir atzīts par visizdevīgāko pilsētas attīstībai.
“Palielināsies investīcijas, attīstīsies pilsēta, reģions iegūs pavisam citu veidolu,” teicis Panevēžas mērs Rītis Mīkols Račkauskas (Rytis Mykolas Račkauskas), “mūs visus uztrauc fakts, ka mūsu bērni aizbrauc prom, ka viņi varētu neatgriezties, tāpēc, ja gribam, lai viņi atgriežas, mums jārada atbilstoši apstākļi.”
Iedzīvotāji, kuru īpašumi tiks nojaukti, saņemšot kompensācijas, par kurām tikšot panākta vienošanās un tās tiks noteiktas, veicot katra īpašuma novērtējumu atsevišķi.
Tomēr māju īpašniekiem tas neizklausās pārliecinoši,
iedzīvotāji uzskata, ka samaksa nebūs taisnīga un viņi tiks izsviesti uz ielas ar tukšām rokām.
Rail Baltica vadītāji apgalvo, ka visi dzelzceļa būvniecībai nepieciešamie zemes gabali tiks novērtēti atbilstoši tirgus vērtībai, savukārt
dzīvojamās mājas tiks kompensētas atbilstoši to aizstāšanas vērtībai – cik izmaksātu uzbūvēt tādu pašu māju citā vietā.
Rail Baltica, kas savienos Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Panevēžu, Kauņu, Viļņu un Varšavu, sāks darboties 2030.gadā.
Visu rakstu angļu valodā lasiet šeit: https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2058358/panevezys-residents-protest-plans-to-demolish-their-homes-for-rail-baltica-track