Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projekts finansiāli neatmaksāsies un valstij būs jāmaksā par dzelzceļa līnijas uzturēšanu, paziņoja projekta īstenotāja Igaunijā “Rail Baltica Estonia” vadītājs Anvars Salometss.
Uz Igaunijas sabiedriskās raidorganizācijas ERR jautājumu, kā “Rail Baltica” būvniecība finansiāli varēs atmaksāties, Salometss atzina, ka “finansiāli tas nav dzīvotspējīgs un nekad nebūs”.
“Rail Baltica Estonia” vadītājs paskaidroja, ka, ja “Rail Baltica” būtu finansiāli rentabls projekts, kāds privātais uzņēmējs to jau būtu uzbūvējis.
Kā viņš sacīja, ir skaidrs, ka Igaunijai un pārējām Baltijas valstīm par dzelzceļa ekspluatāciju būs jāmaksā katru gadu. Tas nozīmē, ka tikai ar ieņēmumiem no biļetēm un lietotāju maksām nebūs iespējams nodrošināt dzelzceļa darbību. Jautāts, vai kādā brīdī dzelzceļš varētu kļūt pašpietiekams, Salomets atzina, ka “to nevar izslēgt”.
Tomēr Salometss uzsvēra, ka peļņa nav dzelzceļa līnijas mērķis.
Salometss sacīja, ka “Rail Baltica” būvniecību 85% apmērā finansē no Eiropas Savienības (ES) līdzekļiem, vienlaikus pieļaujot, ka ES daļa “Rail Baltica” būvniecības finansēšanā varētu samazināties.
“Rail Baltica Estonia” vadītājs piebilda, ka var gadīties, ka ES finansēs projektu 80% apmērā, un tas ir ņemts vērā plānošanā.
“Mēs šodien atsevišķās projekta daļās strādājam ar proporcijām 80/20,” viņš sacīja.
Salometss klāstīja, ka, lai gan “Rail Baltica” infrastruktūras būvniecība Igaunijā jau notiek, dzelzceļa sliežu ceļus sāks ierīkot tikai 2027.gadā. Pašlaik tiek būvēti viadukti un pasažieru termināļa ēka Ilemistē, Tallinā. Daļu finansējuma projekta būvniecībai piešķirs Eiropas Savienība finansēšanas periodā, kas sāksies 2027.gadā. Saskaņā ar pašreizējiem plāniem “Rail Baltica” tiks pabeigts 2030.gadā.
Lasiet arī: Rail Baltica pamattrases izmaksas Latvijā aplēstas 3,7 miljardu eiro apmērā