Kazahstānas galvaspilsētā Astanā no 4. līdz 6.oktobrim noritēs viena no Centrālāzijā lielākajām transporta un loģistikas servisa, kā arī tā tehnoloģiju izstādēm TransLogistica Kazakhstan 2023. Pirms šī nozīmīgā reprezentatīva Latvijas uzņēmēju delegācija, kurā bija pārstāvēta arī Latvijas Stividorkompāniju asociācija (LSA), septembra vidū viesojās Astanā.
Šajā biznesa vizītē Kazahstāna–Latvija: jaunas sadarbības perspektīvas ar Kazahstānas uzņēmējiem tika pārrunāta nākotnes sadarbību. Latvijas uzņēmēju delegācijas Astanas apmeklējums šā gada 11.-14.septembrī tika organizēts ar Kazahstānas vēstniecības Latvijā un Latvijas vēstniecības Kazahstānā atbalstu.
Delegācijas sastāvā bija Latvijas lielāko nozaru asociāciju un arodbiedrību, jūras ostu, vadošo transporta un loģistikas, kā arī IT uzņēmumu un farmācijas uzņēmumu vadītāji. Vizītes centrālais notikums bija apaļā galda diskusija Kazahstāna–Latvija: jaunas sadarbības perspektīvas Starptautiskajā finanšu centrā Astanā.
Vizītes laikā Latvijas delegācija tikās ar Kazahstānas Republikas Parlamenta deputātiem, Kazahstānas investīciju aģentūras Kazakh invest un Astanas starptautiskā finanšu centra vadību. Tomēr transporta un loģistikas jomā strādājošajiem uzņēmējiem īpaši nozīmīga bija tikšanās ar šīs valsts Kalnrūpniecības un metalurģijas uzņēmumu asociācijas pārstāvjiem, ar kuriem tika pārrunātas tālākās sadarbības iespējas.
Abu valstu uzņēmēji pārrunāja Kazahstānas un Latvijas ekonomiskās sadarbības perspektīvas un kā kopējas prioritātes noteica kopīgu darbu transporta un loģistikas jomā, projektu īstenošanu mašīnbūves un farmācijas nozarē un agrorūpniecības kompleksā, kā arī citās apstrādes rūpniecības jomās.
LSA padomes priekšsēdētājs Ivars Landmanis uzsver, ka ciešāka sadarbība ar Vidusāzijas valstīm, jo īpaši Kazahstānu,
ir vitāli svarīga Latvijas valsts ekonomiskajām interesēm
un ka tranzīta nozarē strādājošie uzņēmumi saredz ļoti lielu potenciālu Kazahstānas kravu eksportā, kas jau tiek veiksmīgi realizēts.
“Sadarbība starp Latvijas un Kazahstānas uzņēmējiem ir svarīga abām valstīm, jo gan Kazahstāna, gan Latvija vēlas saglabāt savu attīstību un konkurētspēju, attīstot jaunas sadarbības un projektus. LSA ir patiesi gandarīta par Kazahstānas uzņēmēju sniegto augsto novērtējumu Latvijas ostu infrastruktūrai, pakalpojumu kvalitātei un ātrumam, kā arī par abu pušu vēlmi veiksmīgi uzsākto sadarbību turpināt,” norāda LSA vadītājs.
Kravu pārvadājumu apjoms starp abām valstīm 2022.gadā, salīdzinot ar 2021.gadu, ir pieaudzis gandrīz četras reizes. Savstarpējās tirdzniecības apgrozījums starp Latviju un Kazahstānu pērn sasniedza 216 miljonus ASV dolāru – par 3,5 reizēm vairāk nekā 2021.gadā. Kazahstānas eksports uz Latviju palielinājās vairāk kā pieckārtīgi un bija teju 182 miljonu dolāru apmērā, savukārt Latvijas preču imports pieauga par 40,7%, sastādot 161 miljonu dolāru.
Caur Latvijas ostām tiek pārvadātas ne vien Eiropas Savienībai un citām valstīm paredzētās Kazahstānas kravas,
to kustība notiek arī virzienā no Rietumiem uz Kazahstānu.
Eksporta struktūrā lielāko daļu veido lauksaimniecības produkcija, dabasgāze, ogles un naftas produkti, bet importēti tiek galvenokārt pārtikas produkti, medikamenti, smagās mašīnbūves tehnika un iekārtas.
Kazahstānas Kalnrūpniecības un metalurģijas uzņēmumu asociācijas izpilddirektors Maksims Kononovs tikšanās laikā pauda gatavību vēl vairāk veicināt abu valstu uzņēmēju sadarbību, vienlaikus aicinot Latvijas uzņēmējus izskatīt iespēju elastīgu tarifu ieviešanai Kazahstānas kompānijām.
Savukārt Ivars Landmanis uzsvēra: “Uz savstarpēja izdevīguma principiem balstīta sadarbība ar Vidusāzijas valstu uzņēmējiem ir tā ass, uz kuras turas ne vien Latvijas tranzīta nozares konkurētspēja, tā ir arī iespēja veiksmīgi turpināt Latvijas ostu attīstību, tādējādi spēcinot Latvijas ekonomiku.”
Lasiet arī: Viedoklis | Pieaug Kazahstānas nozīme pasaules un Latvijas ekonomikā