Lai Ventspils ostas terminālis AS “Kālija parks” (KP) varētu pilnvērtīgi atsākt darbību, ir jāatbrīvo tā noliktavas no Krievijas sankcionētā uzņēmuma “Uralkali” atstātajām minerālmēslu kravām. Jau teju četrus gadus šīs kravas ir iesaldētas, un to īpašnieks nerisina situāciju, tādējādi bloķējot uzņēmuma ikdienas darbību un radot ievērojamus zaudējumus.
2023.gada decembrī, ANO Pasaules pārtikas programmas ietvaros, no termināļa tika izvesti 34 tūkstoši tonnu minerālmēslu. Plānotā atlikušo 18,5 tūkstošu tonnu kravas izvešana 2023. gada februārī tā arī nenotika – “Uralkali” nav atvērts sarunām par turpmāku rīcību.
Tikmēr KP ir spiests uzturēt termināli daļēji dīkstāvē, jo noliktavas un infrastruktūra ir aizņemta ar šīm kravām. Uzņēmums norāda, ka turpināt šādu situāciju nav iespējams – uzkrātās uzglabāšanas un pārkraušanas izmaksas jau pārsniedz 3,3 miljonus eiro. Tādēļ “Kālija parks” ir brīdinājis “Uralkali” par juridisku soli – kravas konfiskāciju un pārdošanu izsolē. Tā kļūs par KP īpašumu, ja to neizprasīs ANO programma.
Vienlaikus KP gaida Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) saskaņojumu, lai varētu sākt kravas pārdošanas procedūru. Uzņēmums cer, ka sadarbībā ar FID tiks panākts konstruktīvs risinājums – konkrētās kravas pārdošana, kas ļautu atbrīvot termināli un atjaunot normālu komercdarbību.
Rīgas osta jau ir pierādījusi, ka šādi risinājumi ir iespējami. Saskaņā ar FID sniegto informāciju, no SIA “Riga Fertilizer Terminal” (RFT) ir izvests viss amonija nitrāts, tādējādi novēršot iespējamu vides apdraudējumu. Pārējās minerālmēslu kravas, kas nav sprādzienbīstamas, joprojām atrodas terminālī un tiek glabātas atbilstoši starptautiskajām sankcijām.
Kopumā RFT terminālī gada sākumā glabājās vairāk nekā 47 000 tonnu minerālmēslu, kas tika plānots pārdot trīs izsolēs ar 8,2 miljonu eiro sākumcenu. Vienu daļu – amonija nitrātu – nopirka Latvijā reģistrēts komersants, taču pārējās izsoles nenotika. Iegūtie līdzekļi šobrīd atrodas Latvijas bankas kontos un ir iesaldēti.
KP uzsver – šī nav vienkārši juridiska problēma, bet arī loģistikas un ekonomiskās efektivitātes jautājums. Kamēr sankcionētās kravas stāv terminālī, uzņēmums nevar pilnvērtīgi atjaunot savu darbību. Saskaņā ar Eiropas Savienības normām, iespējams piemērot izņēmumus sankciju režīmam, ja jānovērš būtisks saimnieciskais vai vides apdraudējums.
“Kālija parks” aicina rīkoties – krava ir pamesta, un tā bloķē termināli, kas citādi varētu strādāt, radīt pievienoto vērtību un sniegt ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā.