“Šoferu trūkums kļūs katastrofāls” – pārvadātāji prasa palielināt algas

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) aicina satiksmes ministru Ati Švinku (P) nekavējoties pārskatīt ilgtermiņa līgumus un reģionālās nozīmes maršrutu tīklā palielināt minimālo atalgojumu autobusu šoferiem atbilstoši šī brīža tirgus situācijai, informē LPPA.

Asociācijā norāda, ka šī brīža sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkumos valsts noteiktais atalgojums šoferiem ir gandrīz divas reizes lielāks, nekā tas pašreiz ir šoferiem, un tas rada nevienlīdzīgu attieksmi pasažieru pārvadājumos.

LPPA ar vēstuli vērsusies pie satiksmes ministra ar aicinājumu veikt grozījumus normatīvos, lai reģionālās nozīmes maršrutu tīklā autobusu vadītājiem palielinātu darba samaksu, tādā veidā ar reālām darbībām samazinot šoferu trūkumu un neveikto pārvadājumu risku.

Asociācijas prezidents Ivo Ošenieks min, lai nodrošinātu sabiedriskā autobusu pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, pārvadātājiem jau šobrīd ir jāmaksā autobusu vadītājiem darba samaksa, kas ir pietuvināta šī brīža situācijai ekonomikā.

“Valsts nekompensē atalgojuma pieaugumu četru gadu garumā, kas pasažieru pārvadātājiem rada lielus finansiālus zaudējumus. Turklāt tas ir netaisnīgi, ka jaunajos valsts līgumos tiek noteikta gandrīz divas reizes lielāka atalgojuma likme,” pauž Ošenieks.

2020.gadā noslēgtajos ilgtermiņa līgumos noteikts, ka autobusa vadītājam par autobusa vadīšanas laiku minimālā stundas tarifa likme (bruto) ir 5,5 eiro. Līdz šā gada augustam tā bija pieci eiro, bet no 2028.gada tai vajadzētu būt 6,05 eiro, min asociācijā.

LPPA arī min, ka šobrīd izsludinātajos līdzīgos Autotransporta direkcijas (ATD) organizētos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā autobusu vadītāju stundas vidējā bruto samaksa paredzēta ne zemāka par 9,14 eiro.

LPPA norāda, ka jau iepirkuma izsludināšanas brīdī 2019.gadā šīs ATD obligātās minimālās sociālās prasības neatbilda tirgus situācijai un vidējiem rādītājiem nozarē.

Tādējādi kļūdaini tika norādīts pakalpojumu sniedzējiem par potenciālajām izmaksām turpmākajos gados.

Ošenieks skaidro, ka atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem šogad otrajā ceturksnī mēneša vidējā bruto darba samaksa Latvijā bija 1808 eiro, savukārt bruto stundas likme bija 12,69 eiro, kas nozīmē, ka ATD noteiktā esošā minimālā stundas likme autobusu šoferiem 5,5 eiro apmērā neatbilst esošajai tirgus situācijai.

LPPA vadītājs uzsver, ka likmju kāpumam ir objektīvi iemesli, kurus pārvadātāji nevarēja paredzēt, gatavojot piedāvājumus. Salīdzinājumam, 2021.gadā, kad stājās spēkā pirmie līgumi ar pārvadātājiem, pēc CSP datiem vidējā mēneša bruto samaksa valstī bija 1277 eiro, bet stundas likme – 8,54 eiro.

Asociācijā pauž uzskatu, ka, ņemot vērā to, ka reģionālās nozīmes pārvadājumi ir valsts regulēti, būtu valstiski atbildīgi noteikt vienotu darba samaksas minimālo likmi valsts pasūtījumos reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Asociācijas ieskatā stundas tarifa bruto likmei būtu jābūt vismaz 10 eiro stundā. Tam nepieciešams veikt grozījumus normatīvos, kas regulē sabiedriskā transporta pakalpojumus.

Jau ziņots, ka šogad 12.augustā sabiedriskā transporta pasažieru pārvadātāju pārstāvji protesta akcijā pie Ministru kabineta (MK) aicināja valdību kompensēt neparedzamu ārkārtas apstākļu dēļ izraisīto izmaksu pieaugumu. Savukārt 16.septembrī pasažieru pārvadātāji rīkoja protesta akciju “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”, lai pievērstu uzmanību nepietiekamam finansējumam sabiedriskā transporta nozarē.

Pārvadātāji pieprasīja kompensēt 10% pārvadātāju zaudējumus, kas radušies ilgtermiņa līgumu dēļ ārkārtas apstākļu ietekmē laikā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2025.gada 31.augustam.

Septembra vidū ATD pārstāvji tikās ar pasažieru pārvadātāju pārstāvjiem, lai pārrunātu aktuālos jautājumus par ilgtermiņa līgumiem. Pēc tikšanās ATD norādīja, ka meklēs juridiskas iespējas pasažieru pārvadātāju prasību izpildei.

Lasiet arī: BNN fokusā | Koalīcija faktiski neeksistē, parlamentu kontrolē opozīcija, tā politologs

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

 
Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas