Konkurences padome (KP) vērtēs konkurenci Latvijas taksometru nozarē, ceturtdien intervijā TV3 raidījumam “900 sekundes” sacīja KP priekšsēdētājas pienākumu izpildītāja Ieva Šmite.
“To mēs noteikti vērtēsim padziļināti,” teica Šmite, piebilstot, ka šogad 11.jūlijā KP ir saņemts attiecīgs iesniegums un tiks sākta izpēte.
Viņa arī pauda, ka pirmās indikācijas liecina, ka šobrīd Latvijas taksometru nozarē Igaunijas “Bolt” varētu būt monopolstāvoklis. Taču plašākus komentārus Šmite šobrīd nesniedza.
Latvijas Vieglo taksometru darba devēju organizācijas un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības “LAKRS” pārstāvji iepriekš aģentūrai LETA minēja, ka Latvijas taksometru nozare iebilst pret Igaunijas “Bolt” monopolstāvokli Latvijā.
Taksometru nozares pārstāvji uzsvēra, ka Igaunijā reģistrētā kompānija “Bolt” sistemātiski “izspiež” no tirgus Latvijas taksometru uzņēmumus, nosakot spēles noteikumus, tādējādi netiek nodrošināta godīga konkurence.
Savukārt Licencēto pasažieru komercpārvadātāju attīstības asociācijā (LPKAA) iepriekš aģentūrai LETA minēja, ka Igaunijas uzņēmums “Bolt” īsteno negodīgu komercpraksi – kompānija pārkāpj Latvijas Komerclikumu, Autopārvadātāju likumu un Grāmatvedības likumu, izrakstot rēķinus citu personu vārdā, kā arī piemērojot “dinamiskus” tarifus pēc saviem ieskatiem.
LPKAA 11.jūlijā ir nosūtījusi vēstuli Ģenerāplrokuratūrai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB), Valsts ieņēmumu dienestam (VID), Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), atbildīgajām ministrijām un vairākām citām iestādēm ar lūgumu pievērst uzmanību situācijai ar “Bolt” lietotni.
“Bolt” vadītāja Latvijā Kristīne Bezerra-Kjerulfa aģentūrai LETA norādīja, ka “Bolt” kopbraukšanas platformā tiek pielietota dinamiskā cenu veidošanas politika, kas ir standarta prakse digitālo platformu nozarē un atbilst spēkā esošajam regulējumam.
Pēc viņas teiktā, dinamiskā cenu veidošana līdzsvaro piedāvājumu un pieprasījumu konkrētā laika posmā un ģeogrāfiskā zonā.
“Piemēram, laikā, kad pieprasījums pēc braucieniem ir liels, tostarp liela mēroga pasākumu laikā vai pīķa stundās, tarifs tiek palielināts, lai mudinātu partneršoferus doties ceļā,” piebilda “Bolt” pārstāve.
Viņa sacīja, ka “Bolt” informē un nodrošina caurskatāmību par cenu veidošanos gan patērētājiem, gan partneršoferiem, kā arī katra brauciena beigās rēķins no “Bolt” sistēmas tiek automātiski nosūtīts VID, sniedzot nodokļu pārvaldei informāciju par partneršofera ieņēmumiem par katru veikto braucienu.
Tāpat viņa minēja, ka kopbraukšanas pakalpojumi Latvijā tiek reglamentēti vairāk nekā sešus gadus. “Tomēr, neskatoties uz nozares digitalizāciju, tradicionālie taksometri tirgū ir klātesoši, un viņiem ir virkne priekšrocību, piemēram, iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas, kā arī piekļuve noteiktām prioritārām zonām, tostarp Rīgas lidostas teritorijā,” piebilda Bezerra-Kjerulfa.
“Bolt” 2013.gadā Igaunijā izveidoja Markuss Villigs, kuram pašlaik kompānijas kapitālā pieder 17,05%. Grupu veido vairāki desmiti uzņēmumu, kuru māteskompānija “Bolt Technology” ir visu “Bolt” lietotņu intelektuālā īpašuma turētāja. Lielāko daļu izpētes un izstrādes darba saistībā ar intelektuālo īpašumu notiek Igaunijā.