Trīs ceturtdaļas Eiropas auto neuzrāda patieso izmešu daudzumu

Starptautiskās Tīrā transporta padomes (ICCT) veiktais pētījums liecina, ka 77% Eiropas dīzeļauto izmešu rādītāji ir tādi, ka rodas aizdomas par krāpniecisku ierīču klātbūtni, vēsta Politico.

Analizējot datus no 1400 oficiālām valsts pārbaudēm kontrolētos apstākļos, pētījumā konstatēts, ka 77% Euro 6 kategorijas automašīnām, kas izmanto dīzeļdegvielu, un 85% Euro 5 kategorijas automašīnām ir aizdomīgi pārbaužu rezultāti, kas uzrāda pārmērīgu izmešu daudzumu. Slāpekļa oksīda daudzums pārbaudīto automašīnu izmešos norāda uz «iespējamu aizliegtu ierīču lietojumu» – tas ir, automašīnās iestrādātas iekārtas un programmatūra, kas ļauj pārbaužu laikā kontrolēt izmešu daudzumu.

40% pārbaudītajām automašīnām izmešu līmenis bija ārkārtīgi augsts, tādējādi norādot, ka tajās, visticamāk, iebūvētas krāpnieciskas ierīces. Ziņojumā norādīts, ka Eiropas Savienībā un Lielbritānijā šobrīd tiek ekspluatēti 19 miljoni transportlīdzekļu ar aizdomīgiem rādītājiem un 13 miljoni – ar ārkārtīgi sliktiem rādītājiem. ICCT Eiropas nodaļas direktors Pīters Moks (Peter Mock) sacīja:

«Šie rezultāti piedāvā pietiekamu pierādījumu apjomu, lai varas iestādes varētu sākt izmeklēšanu

un veikt darbības, lai novērstu risku veselībai, ko rada eiropiešu dīzeļauto.»

Informācija par programmatūru un ierīcēm, kas atļauj krāpšanos ar izmešu rādītājiem, pirmo reizi atklātībā nāca 2015.gadā, kad vācu autoražotājs Volkswagen atzina, ka simtiem tūkstoši tā ražoto automašīnu ASV uzrādījuši viltotus rezultātus. Kopš tā laika ar līdzīgām apsūdzībām saskārušies Daimler, Renault un Fiat. 2020.gada decembrī Eiropas Savienības tiesa pasludināja ierīces un programmatūru, kas ļauj pielāgot izmešu daudzumu, par nelegālām.

Reaģējot uz ICCT pētījumu, trīs ar vides aizsardzību saistītas nevalstiskās organizācijas paziņojušas, ka iesūdzēs tiesā Francijas, Lielbritānijas un Vācijas valdības par to «nespēju tikt galā ar nelegālo ierīču sērgu», un piespiedīs autoražotājus samaksāt līdzekļus par atsauktām automašīnām.

Lasiet arī: Renault: Nākotne ir elektriska, iekšdedzes dzinēji izmirst

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas