Pasaules banka aplēsusi, ka Ukrainas atjaunošanai būs nepieciešami vismaz 500 miljardi eiro, savukārt pēc Ukrainas oficiālo institūciju ieskatiem šis skaitlis varētu būt divtik liels. Par to, kā palīdzēt Ukrainai atjaunoties, Ukrainas un Ventspils uzņēmēji sprieda arī Ukrainas Transporta infrastruktūras attīstības komitejas izbraukuma sēdē, kas augusta nogalē norisinājās Ventspilī, informē A/S “Baltijas ekspresis” vadītājs Jānis Pauls.
Konferenci Ukrainas Rūpnieku un uzņēmēju savienība (USPP) sadarbībā ar biedrību “Baltijas asociācija – transports un loģistika” (BATL), kā arī Ventspils ostas pārvaldi, rīkoja Trīs jūru iniciatīvas (3JI) ietvaros un tajā tika spriests kā par spēku apvienošanu Ziemeļu transporta koridora izveidē tā arī to, kā Ventspils ostā strādājošie uzņēmēji var palīdzēt Ukrainai organizēt tās ostu un dzelzceļa darbību atbilstoši Eiropas Savienības standartiem. “Uzņēmēji ir vienojušies, kas būtu darāms, lai tad, kad karš beigsies, līdzdarbotos Ukrainas atjaunošanas programmā. Tam būs milzīga pozitīva ietekme uz ekonomiku visā Eiropā, tai skaitā arī Latvijā. Mūsu ostām tas būs milzīgs ekonomisks pienesums. Darāmā apjoms ir tik liels, ka darba pietiks visiem. To, ka Eiropas valstis gatavojas Ukrainas atjaunošanai un gatavo sadarbības programmu, mums apstiprināja arī tikšanās laikā Ukrainas vēstniecībā,” saka Jānis Pauls.
“Baltijas Ekspreša” vadītājs arī uzsver, ka Ukrainas un Ventspils uzņēmēju tikšanos jo nozīmīgāku padarīja viena no pasaules lielākā un ietekmīgākā treidera “Mercuria” pārstāvja klātbūtne, ar kuru notika abām pusēm lietderīgas konsultācijas. “Mercuria” ir viens no pasaules vadošajiem neatkarīgajiem enerģētikas un preču tirdzniecības uzņēmumiem, kurš darbojas vairāk nekā 50 valstīs 5 kontinentos.
Viena no izbraukuma sēdes tēmām bija Ukrainas vagona remontu uzņēmumu pārveidošana no valsts pārvaldes uz tirgus efektivitāti, proti, par publiskās privātās partnerības uzņēmumiem. Ukrainas nacionālā dzelzceļa operatora, A/S “Укрзалізниця” parkā ir 26 vagonu remonta uzņēmumi, no kuriem tikai viens ir privātā uzņēmuma nomā. Kā izskanēja konferencē, visi šie uzņēmumi ir pilnībā zaudējumus nesoši un nevienam no tiem gadu kopvērtējumā nav bijis peļņas. Iekārtas, mehānismi un remonta inventārs ir nolietots par 99 % , arī visas remonta darbnīcas ir kritiskā stāvoklī. Tādēļ Ventspils ostas uzņēmumu ieteikumi un palīdzība publiskās un privātās partnerības mehānisma izstrādē, kā arī konsultācijas daudzos citos ar biznesu saistītos jautājumos šim uzņēmumam ir ļoti būtiska. “A/S “Baltijas ekspresis” ar savu Eiropas pieredzi palīdzēs Ukrainai gan ostu, gan dzelzceļa darbības organizēt pēc Eiropas Savienības principiem, ” uzsver Jānis Pauls.
“Baltijas ekspreša” vadītājs arī norāda, ka pieredzes apmaiņu ar Ukrainas uzņēmējiem jo vērtīgāku padara tas, ka tā ir iespēja organizēt darbu, ņemot vērā kā mūsu kļūdas un savā darbībā tās vairs nepieļaut, tā arī Ventspils ostā strādājošo uzņēmumu pozitīvo pieredzi.
“Pirmos soļus ostas pārveidošanā par infrastruktūras un investīciju centru, kas apvienotu loģistiku, rūpniecību, enerģētiku un inovācijas, šobrīd sper arī Čornomorskas osta, kuras attīstības modelis balstās uz publiskā un privātā sektora partnerībām. Arī šeit mēs redzam plašas sadarbības iespējas un labprāt palīdzēsim ukraiņiem ar konsultācijām jaunas stratēģijas izstrādē,” pauž Jānis Pauls.
Par privātā sektora aktīvas iesaistes nozīmi 3JI mērķu īstenošanā tika runāts arī šī gada aprīlī 3JI samitā un biznesa forumā Polijā. Šī paša gada pavasarī starp Ukrainas Transporta infrastruktūras attīstības komitejas līdzdibinātāja, Ukrainas dzelzceļu operatoru asociāciju un BATL tika parakstīts saprašanās memorands par sadarbību 3JI ietvaros, lai izveidotu integrētu transporta koridoru starp Baltijas jūras un Ukrainas Melnās jūras ostām. Augustā notikusī Ukrainas Transporta infrastruktūras attīstības komitejas izbraukuma sēde Ventspilī bija šajā memorandā nospraustās sadarbības turpinājums un paredzams, ka septembra vidū Ventspilī ieradīsies nākamā uzņēmēju delegācija no Ukrainas, lai konsultētos par darāmiem darbiem jau menedžmenta līmenī. “Jau šobrīd strādājam pie vairākiem projektiem. Tā būs vērtīga pieredzes apmaiņa un konsultācijas,” saka Jānis Pauls.