Sociālajā tīklā Twitter lietotāji piedāvā no piektdienas 21. jūlija boikotēt Rimi zīmola veikalu tīklu.
“Apnikusi Rimi iedzīvošanās uz tava rēķina? Balso ar maku! Boikotējām Rimi kopā – no piektdienas 21.07.! #sodi Rimi!” vēstī sociālā tīkla lietotāja ar segvārdu Raiva ieraksts.
Apnikusi Rimi cenu politika?
Paldies par jāņogām 47.92 EUR kilogramā, iepērkamies citur! 💸
Dalies ar šo tvītu/attēlu sociālajos tīklos, #sodi_Rimi pic.twitter.com/A00CUx8PiA— Raiva (@nezobis) July 17, 2023
Asās diskusijas un aicinājumi uz boikotu sākās pēc tam, kad daži sociālo tīklu lietotāji pauda sašutumu par jāņogu cenu Rimi veikalos – sabiedrības skatījumā maksāt gandrīz sešus eiro par nedaudz vairāk nekā simts gramiem jāņogu ir īsta zādzība. Pēcāk veikals jāņogām uzlicis četras reizes zemāku cenu.
Daži iemesli, kādēļ boikotēt RIMI.
Vai kaut vai iepirkties, cik iespējams, retāk un mazāk.
Tev, kā patērētājam ir LIELA ietekme!
Ja tava iepirkšanās Rimi palīdzēja kāpināt peļņu š.g. 1. ceturksnī tik lielā apjomā, tu vari arī to mazināt! #sodi_rimi par alkatību (un ne tikai)! pic.twitter.com/SmFve2zhb6— Raiva (@nezobis) July 20, 2023
Arī TV3 ziņas vēsti, ka tā dēvētais “Rimi jāņogu skandāls” ir visai plaši apspriests sociālajā tīklā Twitter. Latvijas pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis norāda, ka šis gadījums piesaistījis arī viņa uzmanību.
Viņš skaidro, ka Rimi jāņogas tirgo cauru gadu, atšķiras tikai izcelsmes valsts. Tāpat Krūzītis norādīja, ka konkrētās jāņogas ir konditorejas izstrādājumiem paredzētās ogas.
“Pats tirgotājs, protams, rīkojas neadekvāti – ja reiz ir šādas izmaksas, tad pēc tam reaģēt un nepaskaidrot [pircējiem] – mainīt cenu bez paskaidrojumiem ir neadekvāta rīcība no tirgotāja puses,” sprieda Krūzītis.
Savukārt Agro resursu institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe TV3 ziņām pauda, ka šobrīd Latvijā ir tikai divas lielās veikalu tirdzniecības ķēdes, kā rezultātā nav izteiktas konkurences starp pārtikas tirdzniecības vietām. Gulbes ieskatā, tas nemotivē veikalu tīklus vairāk domāt un strādāt pie tā, lai samazinātu cenas produktiem.
Jāpiebilst, ka sabiedrība pamanījusi, ka neadekvāts uzcenojums ir ne tikai jāņogām, bet arī dažiem citiem produktiem. Piemēram, Twitter lietotāji jautā, kāpēc Helman’s zīmola majonēzes cena Rimi interneta veikalos Igaunijā un Lietuvā ir zemāka, kā Latvijā.
Kāpēc maksāt mazāk? Tas neradītu tik spēju peļņas pieaugumu. Rimi savā ceturkšņa pārskatā stāsta, ka ir samazinājuši cenu 600 produktiem. Viņi nav pielikuši 1000 citiem produktiem ar uzviju?#sodi_rimi pic.twitter.com/PptGCuyj20
— Raiva (@nezobis) July 19, 2023
Līdzīga situācija ir ar aukstās zupas pusfabrikātu – sociālo tīklu lietotāji secinājuši, ka Lietuvā par to pašu cenu var nopirkt vairāk zupas, proti, lielāka tilpuma burciņu, kā Latvijā.
Varbūt jūs atžirdzinās šī marinēto biešu un aukstās zupas duša Rimi cenās?#sodi_rimi pic.twitter.com/sRxamD08YS
— Raiva (@nezobis) July 19, 2023
Publicists Lato Lapsa ironizē, ka “kokaīna mazumtirdzniecības uzcenojums ir krietni mazāks, nekā Rimi piedāvātajai produkcijai.”
Šķiet, kokaīna mazumtirdzniecības uzcenojums ir krietni mazāks nekā @RimiLatvija piedāvātajai produkcijai. pic.twitter.com/Wr2tmB6OBR
— Lato Lapsa (@Lato_Lapsa) July 16, 2023
Savukārt Twitter lietotāja Linda Mazure informē Rimi, ka “ jāņogu cena sezonā nepārsniedz 5 eiro kilogramā”.
Veikals @RimiLatvija esot samazinājis cenu jāņogām? Informēju Rimi, ka vidējā cena Latvijas izcelsmes sezonas jāņogām ir līdz €5/kg. Foto: @ZsVarpas jāņogas šodien tirgū. pic.twitter.com/RonB0CrXzN
— Linda Mazure 🎗️ (Vinotava) (@Vinotava) July 18, 2023
Daži norāda, ka pārāk augsto cenu dēļ jau kādu laiku izvairās iepirkties Rimi veikalu tīklā.
Es @RimiLatvija boikotēju jau kādu gadu, kad viņi sāka likt tās vājprātīgās cenas, pat "jāņogu" izgājienu nevajadzēja, lai tur vairs neietu. Man pat Rimi aplikācija nav ielikta jaunajā telefonā. Un ja kas, pirms tam bija mans mīļākais veikals, iepirkos tikai tur.
— Vita OZO 🇱🇻🇺🇦 (@OzoVita) July 18, 2023
Tāpat lielākā daļa sabiedrības norāda, ka pirkumu sarakstu mēdz dalīt – vairākums lietu pērkot citos veikalos vai tirgū, savukārt Rimi iegādājas tikai ļoti konkrētas preces, kas citviet nav pieejamas. Cilvēku skatījumā, lai gan “skraidīt pa vairākiem veikaliem un tirgiem ir laikietilpīgāk, toties lētāk nekā iepirkties vienā pašā Rimi.”
Same.
Kad Lidl ienāca LV, saglabāju iepirkšanos Rimi tikai īpašajiem pruktiem, kuru Lidlā nav (Alūksnes olas, Ievas siers, čia sēklas…) Tagad esmu atradusi alternatīvas arī tiem. Nav, protams, tik ērti, jo jāiepērkas dažādās vietās, bet Rimi cenas nevaru atļauties.— Edīte Dāvidsone (@EditeDavidsone) July 18, 2023
Cilvēki arī asi kritizē cenas attiecību pret preces kvalitāti – daži Twitter lietotāji ir dalījušies ar foto, kur redzami pārtikas produkti, kas ir sākuši bojāties. Daudzi norāda, ka, pamanot preci, kura ir bojāta, to var nodot Rimi darbiniekiem.
Malači @RimiLatvija ! Komposts par 3,29€ pic.twitter.com/hLMDEpraQg
— Laura Ance 🌻🇺🇦 (@miss_liquorice) July 12, 2023
bezglutēna maizei ir tieksme bojāties dažādos apstākļos, to var aiznest un parādīt RIMI darbiniekiem un izņems to no veikala plaukta. Nav ne pirmā, ne pēdējā reize – ar to esmu sastapies vairākkārt. Ne tikai Rimi. Tā ir Shar maizes "īpatnība", tai maizei plaukta dzīve ir ilga
— Edgars Koroņevskis (@koronevskis) July 18, 2023
BNN jau vēstīja, ka Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas (LPTA) novērojusi, ka joprojām turpinās preču piegādātāju pieprasījumi cenas paaugstināt, ko pārtikas mazumtirgotāji neakceptē. To liecinot asociācijas biedru sniegtā informācija.
Kaut arī energoresursu un izejvielu cenas salīdzinājumā ar skarbākajiem inflācijas mēnešiem ir samazinājušās, teju 90% piegādātāju un pārstrādātāju nesteidzas ar regulāro cenu samazinājuma pieprasījumu.
Šobrīd veikalos tiek īstenotas dažādas akcijas, kas nedaudz piebremzē cenu paaugstināšanos un veicina kaut nelielu cenu kritumu jūnijā, salīdzinot ar maiju. Lai cenas kristos būtiski ātrāk, tām jāsamazinās visā piegādes ķēdē no lauka līdz veikala plauktam.
Lasiet arī: Pārtikas ražotāji vēlas vēl augstākas cenas, skaidro LPTA