Satiksmes ministrijas (SM) Komunikācijas nodaļa ziņo, ka saskaņā ar ministrijas apkopotajiem datiem 2023.gada deviņos mēnešos Latvijas lielajās ostās vērojams pieaugums labības un konteineru kravu apgrozījumā.
Oktobrī Rīgas ostā uzņēmumā Rīgas Universālais Termināls saņemts un izkrauts pirmais vilciena sastāvs ar Ukrainas labības produktiem – 1423 tonnas rapša 54 konteineros –, ko līdz Rīgas brīvostai nogādāja VAS Latvijas dzelzceļš meitas uzņēmums SIA LDZ CARGO. .
Neskatoties uz kopējo kravu apgrozījuma samazinājumu,
pieaug labības kravu apjoms gan Latvijas ostās, gan dzelzceļa pārvadājumos. Par 4,5% pieaudzis labības kravu apjoms ostās, savukārt dzelzceļa pārvadājumos šajā kravu segmentā apgrozījuma palielinājums bijis par 28,7%. Joprojām pozitīva tendence saglabājas mazo ostu kravu apjoma pieaugumā, kas palielinājies par 8%, kuru galvenokārt nodrošina kravu apgrozījums Salacgrīvas ostā (+42%).
Rīgas ostā gada deviņos mēnešos pārkrautas 14,1 miljons tonnas kravu – tostarp labības kravas, kuru apjoms par 11,5% lielāks kā pērn šajā pašā laikā. Par 3,5% palielinājies arī konteineru kravu apgrozījums salīdzinot ar aizvadītā gada deviņu mēnešu periodu.
Savukārt Ventspils ostā deviņos mēnešos kopskaitā apstrādātas 8,3 miljoni tonnu kravas. Arī šajā ostā saglabājas stabils labības kravu apgrozījums. Toties par 41,2% palielinājies rūdas kravu apjoms, bet 13,4 reizes pieaudzis celtniecības materiālu apgrozījums.
Liepājas ostā šajā periodā kopējais kravu apgrozījums bija 5,2 miljoni tonnu. Līdz ar rudeni ostā pieaug enerģētikas kravu – koksnes šķeldas – apgrozījums, kas palielinājies par 12,8%. Tāpat pieaug arī cukura kravu apjoms, kas palielinājies par 2,5 reizēm, kā arī ro-ro kravu apgrozījums, kas, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada deviņiem mēnešiem, pieaudzis par 1,4%. Liepājā līdzīgi kā citās lielajās ostās palielinājies labības kravu apjoms.
Joprojām gan ostu, gan dzelzceļa kravu apgrozījumu ietekmē ģeopolitiskās situācijas. Salīdzinot ar pērnā gada deviņiem mēnešiem, šogad kopējais kravu apjoms Latvijas ostās
samazinājies par 16,4% jeb 5,7 miljoniem tonnu.
Kravu statistikas izmaiņas galvenokārt ietekmē apgrozījums ogļu kravu segmentā, taču vienlaikus jau otro mēnesi vērojams nosūtīto ogļu kravu apjoma palielinājums. Savukārt piemēroto sankciju rezultātā arvien krītas arī apgrozījums naftas produktu kravām.
Transporta un loģistikas nozare aktīvi strādā, lai pieasaistītu jaunas kravas un tādējādi veicinātu to apjoma pieaugumu, tiek veidoti alternatīvi loģistikas koridori. Tā piemēram, šogad oktobra sākumā Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Uldis Reimanis kopā ar plašu Latvijas transporta un loģistikas nozares uzņēmēju delegāciju apmeklēja Kazahstānu, lai piedalītos transporta-loģistikas izstādē un biznesa forumā un vienlaicīgi pārrunātu sadarbības iespējas multimodālu transporta maršrutu attīstībā.
Astanā starptautiskajā transporta-loģistikas izstāde TransLogistica Kazahstan 2023 Latvijas transporta jomu pārstāvēja vairāk nekā 50 transporta un loģistikas nozares uzņēmēji, tostarp Rīgas brīvostas, Ventspils brīvostas, Liepājas SEZ, VAS Latvijas dzelzceļš, Latvijas Stividorkompāniju asociācijas, starptautiskās lidostas Rīga un citu transporta uzņēmumu pārstāvji. Izstādes laikā rīkotas tikšanās ar uzņēmējiem un potenciāliem partneriem, apspriežot līdzšinējo sadarbību un veidojot jaunus transporta loģistikas maršrutus.
Lasiet arī: LDDK asi kritizē valdības nodokļu politiku