Vairāk nekā 18 tūkstoši tonnu Krievijas uzņēmuma “Uralkali” kālija mēslojuma jau četrus gadus stāv pamesti Ventspils ostā. Krava aizņem noliktavu platības, kavē termināļa darbību, un par tās uzglabāšanu nekad nav veikti maksājumi. Latvijas uzņēmums AS “Kālija Parks” (KP) aktīvi meklē risinājumus, lai atjaunotu pilnvērtīgu termināla darbību. KP ilgstoši ir vēlējies saņemt skaidru kravas izvešanas grafiku. Uzņēmums uzsāk juridiskas procedūras – tostarp pārdošanu izsolē. Visa krava, kuru neizprasīs ANO Pasaules pārtikas programmas ietvaros, tiks pārdota AS “Kālija Parks” izdevumu segšanai.”
Kālija mēslojuma krava tika nogādāta Latvijā pirms Eiropas Savienības sankciju ieviešanas, taču pēc sankciju spēkā stāšanās valsts iestādes liedza iespēju to izvest. 2023.gada decembrī, ar ANO Pasaules pārtikas programmas (WFP) starpniecību, tika izvestas vairāk nekā 34 tūkstoši tonnas, taču 18 447 tonnas joprojām atrodas KP pārvaldītajās noliktavās.
“Mēs esam nodrošinājuši šīs kravas drošu uzglabāšanu, seguši visus ar to saistītos izdevumus, kā arī turpinām maksāt nodokļus un ostas maksas. Tomēr četru gadu laikā no kravas īpašniekiem nav saņemts neviens maksājums,” norāda KP vadība. “Neraugoties uz šo stāvokli, mēs vēl turpinām pildīt saistības pret Ventspils brīvostu, proti – maksājam ostas maksas un nodokļus. Bet bez reāla risinājuma šī situācija vairs nav ilgtspējīga,” situāciju skaidro uzņēmuma pārstāvji.
Šī Krievijas krava aizņem noliktavas, neļauj apkalpot citas kravas un būtiski bremzē termināļa attīstību. Tāpēc ir būtiski, lai šī situācija tiktu atrisināta pēc iespējas ātrāk.
Tikmēr Krievijas uzņēmums “Uralkali” uzskata, ka atbildība par situāciju gulstas uz Eiropas Savienības un Latvijas institūcijām. “Ir nožēlojami, ka Latvijas iestādes ir izvēlējušās izmantot KP kā bloķētās kravas glabātāju, kuru valsts nolēma iesaldēt. Mēs atkārtoti uzsveram, ka visa šī politika, kas aizkavē legālu tirdzniecību ar lauksaimniecības produktiem, ir nepamatota un nepareiza,” uzskata“Uralkali” pārstāvji.
Saskaņā ar KP uzņēmuma aprēķiniem, uzkrātās uzglabāšanas un pārkraušanas izmaksas jau pārsniedz 3,3 miljonus eiro. Lai gan KP vairākkārt pieprasījis konkrētu kravas izvešanas datumu, uzņēmums norāda, ka saziņa ar “Uralkali”/FSS bijusi bez reāliem risinājumiem. KP ir sagatavojies juridiskai rīcībai – gaidot Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) atļauju, uzņēmums gatavojas pamestās kravas izsolei. Vienlaikus KP patur tiesības saukt “Uralkali”/FSS pie atbildības par iespējamiem infrastruktūras bojājumiem pēc noliktavu atbrīvošanas.
KP uzsver, ka ilgstošā gaidīšana un nesaņemto atbilžu fons vairs nav pieņemams – zaudējumi turpina pieaugt, bet kravas īpašnieku atbildība tiek ignorēta. Tāpēc uzņēmuma vadība ir pieņēmusi lēmumu pārdot pamesto kravu izsolē. KP gaidīs Latvijas Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) atļauju, lai varētu uzsākt izsoles procedūru. “Mēs ceram uz ātru un konstruktīvu FID reakciju. Laiks strādā pret mums visiem – risinājums nepieciešams nekavējoties,” uzsver uzņēmuma pārstāvji.