Latvija varētu sākt nomāt Šveices uzņēmuma “Stadler” ražotos dīzeļvilcienus no Igaunijas, intervijā aģentūrai LETA sacīja AS “Pasažieru vilciens” (PV), kas strādā ar zīmolu “Vivi”, valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors.
Viņš atzīmēja, ka Igaunijas pasažieru vilcienu operators “Eesti Liinirongid”, kas strādā ar zīmolu “Elron”, ir iegādājies “Škoda” elektrovilcienus un pašlaik notiek dzelzceļa līniju elektrifikācija, tādēļ igauņiem teorētiski atbrīvosies “Stadler” dīzeļvilcieni.
Jautāts, vai Latvija varētu nopirkt “Stadler” dīzeļvilcienus, Nešpors norādīja, ka būtu jāsāk ar nomu, jo igauņiem jaunie elektrovilcieni ir pilnvērtīgi jāievieš satiksmē, tādēļ ir jāsaglabā arī rezerves varianti un igauņi vēl neesot gatavi pilnībā atteikties no sava dīzeļvilcienu parka.
“Pašlaik runājam par nomu, un iespējams, ka pirmie divi vilcieni Latvijas rīcībā varētu nonākt nākamajā gadā,” viņš piebilda.
Nešpors skaidroja, ka Latvijā elektrificētajās līnijās ar jaunajiem 32 “Škoda” elektrovilcieniem nākamajos 20 gados nebūs nepieciešamība pēc jauna ritošā sastāva, savukārt neelektrificētajā zonā patlaban strādā 23 dīzeļvilcieni. Tomēr PV aplēses liecina, ka nākamo desmit, piecpadsmit gadu periodā būtu nepieciešami 28 sastāvi.
“Līdz ar to dīzeļvilcienu skaits nebūtu būtiski jāpalielina, bet jautājums ir par piedāvāto servisa līmeni. Vasarā dīzeļvilcienos nav kondicionieru, ziemā pirmo reisu laikā var būt auksts, jo vecajiem vilcieniem uzsilšana prasa laiku. Diemžēl, ja pasažieri neredzēs uzlabojumus, viņi var atgriezties pie citiem transporta veidiem,” uzsvēra Nešpors.
Viņš norādīja, ka ir pieņemts lēmums par bateriju vilcienu (BEMU) iepirkuma pabeigšanu. Plānots, ka līgumu varētu noslēgt līdz gada beigām un sākt ražošanu, lai līdz 2029. gadam Latvija saņemtu deviņus bateriju vilcienus ar opciju iegādāties vēl sešus, ja tam tiks atrasts finansējums. “Līdz ar to varam cerēt uz 15 bateriju vilcieniem, kas ļaus nomainīt lielāko daļu no esošajiem dīzeļvilcieniem,” piebilda Nešpors.
Vienlaikus viņš atzina, ka PV sadarbojas ar Lietuvas un Igaunijas vilcienu operatoriem, kā arī tiek meklētas dažādas finansējuma iespējas, kā varētu nomainīt atlikušo veco dīzeļvilcienu parku, jo tagadējais Eiropas Savienības (ES) fondu periods ir beidzies.
LETA jau vēstīja, ka Igaunijā šogad novembra beigās sākuši kursēt jaunie Čehijas uzņēmuma “Škoda” elektrovilcieni.
“Elron” no “Škoda Group” iegādājās kopumā 16 elektriskos vilcienus, no kuriem 11 paredzēti tālsatiksmei, bet pieci – piepilsētas satiksmei. Iepirkuma summa ir 146 miljoni eiro.
“Elron” izmanto arī Šveices uzņēmuma “Stadler” ražotos vilcienus, kas tika piegādāti no 2012. līdz 2014. gadam.
Jau ziņots, ka Latvijā pa dzelzceļu pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 19,445 miljonus pasažieru, kas ir par 13,5% vairāk nekā 2023. gadā, kā arī par 5,3% vairāk nekā pirms pandēmijas jeb 2019. gadā.
Tāpat vēstīts, ka 2023. gada decembra vidū PV sāka pasažieru pārvadājumus ar Čehijas uzņēmuma “Škoda Vagonka” ražotajiem elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus 2023. gada decembrī un 2024. gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.
PV ir izveidots 2001. gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no LDz veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija LDz meitasuzņēmums, taču 2008. gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.
Lasiet arī: Sabojājot robežas žogu, Krievijas pilsonis nokļūst Latvijā