AS Pasažieru vilciens pārstāve Sigita Zviedre skaidro, ka jaunos Škoda Vagonka (Škoda) elektrovilcienus plānots sākt ekspluatēt, izmantojot Krievijā ražoto sakaru bloku Blok vilcienu kustības drošības sistēmu, «ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai».
Viņa skaidroja, ka jautājums par Blok vilcienu kustības drošības sistēmas izmantošanu elektrovilcienos ir «padziļināti vērtēts ar kompetentajām iestādēm». Balstoties uz to rekomendācijām, ir izstrādāts risku mazināšanās pasākumu kopums, lai novērstu identificētos drošības riskus un nodrošinātu Škoda vilcienu drošu ekspluatāciju.
«Šobrīd tiek turpināts Škoda vilcienu ražošanas process, un elektrovilcienu ekspluatāciju ir plānots uzsākt ar Blok vilcienu kustības drošības sistēmu, ievērojot priekšnoteikumus drošības risku mazināšanai tās uzstādīšanas un ekspluatācijas procesā,» norādīja Zviedre, piebilstot, ka vienlaikus Pasažieru vilciens «sadarbībā ar kompetentajām iestādēm turpinās izvērtēt iespējas un papildu drošības risinājumus, lai šajos ģeopolitiskajos apstākļos pakāpeniski aizstātu Krievijas uzņēmumā izstrādātus tehniskos risinājumus ar Eiropas Savienībā vai Eiropas ekonomiskajā zonā ražotiem».
Kā skaidroja Zviedre, Blok ir lokāla kustības drošības sistēma, kuru, ja nepieciešams, vilciena vadītājs var manuāli izslēgt un turpināt vilciena kustību ar izslēgtu Blok. Tās uzstādīšana vilcienos nodrošina dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu izpildi.
Blok automātiski nobremzē vilcienu pirms aizliedzošā signāla luksoforā ja to neizdara mašīnists,
minimizējot cilvēciskā riska faktorus un radot papildu drošību.
Uzņēuma pārstāve arī norādīja, ka pārejai uz A klases drošības risinājumiem vilcienos jābūt pakārtotai un jānotiek saskaņā ar uzlabojumiem dzelzceļa infrastruktūrā. Tai, atbilstoši Eiropas vilcienu kustības vadības sistēmas ieviešanas plānam, jānotiek līdz 2030.gadam.
Kā jau ziņots, Valsts drošības dienests un informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija Cert.lv iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos Škoda tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, pērn oktobrī vēstīja TV3 raidījums Nekā personīga. Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma Blok, kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā Saut.
Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka, zinot konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.
VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr Pasažieru vilciena vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām.
To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu Veps, kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta,
kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums. Pasažieru vilciens iepriekš norādīja, ka Blok nomaiņa pret Veps provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu.
Kopumā Pasažieru vilciens Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pieci vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām. Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 sastāvu iegāde ir plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.
Lasiet arī: Jauno vilcienu piegādēs iespējama vismaz četru mēnešu kavēšanās