Latvijas nacionālajai aviokompānijai “airBaltic” joprojām ir nepieciešams nomāt citu aviokompāniju lidmašīnas, jo situācija ar dzinēju pieejamību nav tāda, kā gribētos, intervijā aģentūrai LETA atzina “airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss.
Gauss papildināja, ka kopējais “wet lease” jeb no citām kompānijām īstermiņā nomāto lidmašīnu skaits pagājušajā gadā bija 14.
“Tas nav jauki, bet iemesls nebija tas, ka mēs savas lidmašīnas bijām nodevuši kādam citam, bet gan tas, ka mēs saņēmām mazāk dzinēju, nekā tika solīts pirms tam,” sacīja “airBaltic” izpilddirektors.
Viņš norādīja, ka šobrīd situācija ir mainījusies un ir daudz labāka, jo “airBaltic” ir pieejami divi rezerves dzinēji.
“Ziemas lidojumu sezonā vispār nav nekādu problēmu, jo ziemā daudzām lidmašīnām tiek veikta apkope un dzinēji tām tik un tā nav vajadzīgi. Prognozes liecina, ka vasarā aktīvākajā laikā mums joprojām trūks vairāk nekā 10 dzinēju,” papildināja Gauss.
Viņš arī sacīja, ka patlaban “airBaltic” ir noslēdzis līgumus tikai par divām citu aviokompāniju lidmašīnām, kas lidos “airBaltic” maršrutos, jo tagad kompānijai ir vairāk lidmašīnu, papildinot, ka aviokompānijai ir pasūtītas lidmašīnas, kas palielinās “airBaltic” floti līdz 80 un vēlāk, iespējams, līdz 100 “Airbus” A220 lidmašīnām.
Tāpat viņš sacīja, ka šobrīd “airBaltic” ir 46 “Airbus” A220 lidmašīnas, bet līdz gada beigām “airBaltic” saņems vēl četras lidmašīnas, atzīmēja Gauss.
“Jautājums vienmēr ir, kāpēc šādos apstākļos mēs nododam nomā savas lidmašīnas kādam citam? Tā ir daļa no mūsu biznesa modeļa, mēs šādus līgumus slēdzam gadu no gada, un, ja mēs no šī tirgus izstāsimies, mūsu vietu ieņems kāds cits,” uzsvēra Gauss.
Vienlaikus viņš piebilda, ka pagājušā gada situācija bija izņēmums un to izraisīja dzinēju trūkums, bet šogad ir noslēgti līgumi tikai par divām lidmašīnām, kas nozīmē, ka tikai daļa “airBaltic” pasažieru reizēm varētu lidot ar kādu no šīm lidmašīnām, papildinot, ka lielākā daļa pasažieru lidos ar aviokompānijas “Airbus” A220 lidmašīnām.
Komentējot dzinēju trūkuma cēloņus, viņš sacīja, ka dzinējiem ir ierobežojums, cik stundu ar to var lidot.
“Kad šis limits tiek sasniegts, mēs to noņemam, iesaiņojam un tas tiek sūtīts apkopei, no kuras tam ir jāatgriežas 90 dienu laikā. Mēs šajā laikā savukārt lietojam rezerves dzinējus. Kas notika? Covid-19 laikā apkopei nodotie dzinēji neatgriezās laikā. Tie neatgriezās pēc 90 dienām. Tie neatgriezās arī pēc 100 dienām. Tie neatgriezās arī pēc 200 dienām. Un viens dzinējs neatgriezās pat 389 dienas,” papildināja Gauss.
Viņš arī sacīja, ka tas viss ir uzkrājies, jo aviokompānijām ir jāturpina lidot. “Ja nemaldos, tad šogad pasaulē neizmantotas uz zemes stāvēs ap 600 “Airbus” A220 lidmašīnas dzinēju problēmu dēļ. To visu izraisa nepietiekams rezerves daļu vai darbaspēka daudzums, lai veiktu dzinēju apkopi paredzētajā laikā,” uzsvēra Gauss.
Vienlaikus “airBaltic” izpilddirektors piebilda, ka avionozare iepriekš nerēķinājās ar to, ka kāda dzinēja apkope var prasīt pat gadu, tādējādi neviens nezināja, ka varētu rasties šāda situācija.
“Mēs šo problēmu pērn risinājām, nomājot citu aviokompāniju lidmašīnas, nevis atceļot lidojumus, un uzskatām, ka tas bija pareizs lēmums,” atzīmēja Gauss.
Lasiet arī: Ušakovs vēlas 5 000 eiro par morālo kaitējumu un publisku atvainošanos