Labā vai ļoti labā tehniskajā stāvoklī pagājušā gada beigās Latvijā bija 78,3% valsts galveno autoceļu un 57,5% valsts reģionālo autoceļu ar asfaltbetona segumu, kas ir labākais rādītājs pēdējo 30 gadu laikā, BNN vēsta VSIA Latvijas valsts ceļi (LVC) pārstāvji.
Kopš 2005.gada labā un ļoti labā stāvoklī esošo ceļu īpatsvars ir pieaudzis vairāk nekā divas reizes – no 32% līdz 78,3% galveno ceļu segmentā un no 22% līdz 57,5% reģionālo ceļu segmentā.
«Ceļu tīkla uzturēšana labā tehniskā stāvoklī ir finansiāli ļoti ietilpīgs process. Valsts autoceļi 30 gadus tiek uzturēti nepietiekama finansējuma apstākļos, kas nozīmē, ka finansējuma trūkuma dēļ nekad nebija iespējams veikt visus remonta un uzturēšanas darbus, kuri būtu nepieciešami, tomēr ar konsekventu un pārdomātu plānošanu, definētām prioritātēm un efektīvi ieguldītiem pieejamajiem līdzekļiem panākti būtiski uzlabojumi autoceļu tīklā,» norāda LVC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis.
Valsts autoceļu tīklā kopumā ir 20 034 kilometri, no tiem 9 536 kilometri ir ar asfaltbetona segumu un 10 498 kilometri ar grants segumu. Visi valsts galvenie autoceļi ar asfaltbetona segumu ir arī visvairāk noslogotie autoceļi valstī – pa tiem pārvietojās vairāk nekā 70% no visiem autoceļu lietotājiem.
Lasiet arī: Pierīgas veloceliņos trijos gados ieguldīs 34.5 miljonus eiro
Vismazāk noslogotie ir valsts vietējie ceļi, kas pārsvarā ir ar grants segumu. Šajos autoceļos pēdējos gadu desmitos ir veiktas vismazākās investīcijas, tāpēc labā stāvoklī esošo grants seguma ceļu īpatsvars pieaug daudz lēnāk. Pērn labā un ļoti labā tehniskā stāvoklī bija vien 18,5% reģionālo ceļu ar grants segumu un 8,9% vietējo autoceļu ar grants segumu.
LVC norāda, ka liela daļa no valsts vietējās nozīmes autoceļiem vairs nepilda valsts autoceļu funkcijas un vismaz 4 000 kilometru ceļu būtu jānodod pašvaldībām. Valsts infrastruktūras uzturēšana ir atkarīga no valsts budžeta iespējām.
Jau ziņots, ka LVC apgrozījums 2022.gada deviņos mēnešos bija 14,023 miljoni eiro, kas ir par 2% mazāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa saruka par 38,4% – līdz 292 303 eiro.
LVC izveidota 2004.gada nogalē un pieder valstij. Uzņēmums pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē valsts autoceļu tīkla finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām. LVC pārvalda vairāk nekā 20 000 kilometru valsts autoceļu.