Februārī gada inflācija Latvijā samazinājusies līdz 20,3%

Aizvadītā mēnesī patēriņa cenas salīzinājumā ar janvāri Latvijā palielinājušās par 0,6%, savukārt salīdzinot ar 2022.gada februāri vērojams cenu kāpums par 20,3%, liecina  Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotā statistika.

CSP norāda, ka lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2023. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada februāri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (7,6 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (6,7 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (1,3 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,8 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (0,8 procentpunkti).

Gada laikā arī vērojams cenu kāpums pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā – par 25,3%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+39,4 %), konditorejas izstrādājumiem (+24,5 %),

miltiem un citiem graudaugiem (+28,1 %), makaronu izstrādājumiem (+25,1 %), rīsiem (+17,8 %), brokastu pārslām (+20,2 %).

Cenu pieaugums vērojams arī gaļas izstrādājumiem – žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+20,8 %), mājputnu gaļai (+29,0 %), cūkgaļai (+24,3 %), gaļas izstrādājumiem (+20,8 %), liellopu gaļai (+28,1 %). Savukārt sieram un biezpienam cena pieaugusi par 24,4%, piena produktiem -23,3%, bet olām par 39,9%. 

Cenas pieauga svaigiem dārzeņiem (+24,6 %), kafijai (+32,8 %), svaigiem augļiem (+18,1 %), cukuram (+79,6 %), šokolādei (+22,9 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+29,7 %), saldējumam (+22,7 %), augu eļļai (+33,2 %), augļu un dārzeņu sulām (+20,7 %), mērcēm un garšvielu piedevām (+38,9 %), sviestam (+17,4 %), atspirdzinošiem dzērieniem (+23,2 %), saldētām zivīm (+36,7 %).

Gada laikā sadārdzinājās arī žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+20,7 %), saldumi (+20,6 %), sāls un garšvielas (+28,8 %), žāvēti augļi un rieksti (+23,5 %), ievārījums un medus (+14,5 %), tēja (+18,8 %), tūlītējai lietošanai gatavie ēdieni (+21,8 %), margarīns (+27,8 %), čipsi (+35,5 %), olīveļļa (+16,2 %), svaigas vai atdzesētas zivis (+12,4 %) un žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+20,3 %).

 Savukārt alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 7,8%. CSP skaidro, ka alkoholisko dzērienu cenu kāpums skaidrojams ar alus, stipro alkoholisko dzērienu un vīna cenu pieaugumu- 9,0%. 

 Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 5,5 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,1%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija cietajam kurināmajam. Lētāka bija mājokļa īres maksa, kā arī siltumenerģija. Savukārt dārgāki bija materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, elektroenerģija.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 10,1 %. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 9,7 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 12,0 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 18,3 %, benzīns – par 4,7 %, bet auto gāze – par 4,9 %. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, automašīnām.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 11,5 %. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, kā arī personālajiem datoriem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 18,2 %. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 16,4 %, ēdnīcu pakalpojumiem – par 19,0 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 18,7 %. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 17,2 %, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, finanšu pakalpojumi.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,6 %.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem, pirmsskolas izglītībai, apaviem, mājokļa mēbelēm.

 

Lasiet arī:Igaunijā top liberāla valdība, EKRE apstrīd vēlēšanu rezultātus

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas