Satiksmes ministrija (SM) ziņo, ka, saskaņā ar tās apkopotiem datiem, pirmajā pusgadā kopējais kravu apjoms Latvijas ostās kritās. Vienlaikus aug apgrozījums vairākos kravu segmentos, palielinās dzelzceļa iekšzemes pārvadājumi.
Joprojām ostu un dzelzceļa kravu apgrozījumu ietekmē šī brīža ģeopolitiskā situācija un gada sākumā pieņemtais lēmums, kad stājās spēkā sankcijas Krievijas naftas produktiem.
Ņemot vērā ģeopolitiskās situācijas ietekmi, šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar pērnā gada tādu pašu periodu,
kopējais kravu apjoms Latvijas ostās ir krities par 14,2%
jeb 3,4 miljoniem tonnu. Kravu apgrozījuma izmaiņas galvenokārt ietekmē arvien sarūkošais pieprasījums pēc ogļu kravām, savukārt piemēroto sankciju rezultātā samazinājies arī naftas produktu apgrozījums.
Vienlaikus vērojams labības kravu apgrozījuma pieaugums par 7,4% lielajās ostās, tāpat – kopējais kravu apgrozījuma palielinājums Latvijas mazajās ostās: Skultē, Salacgrīvā, Mērsragā un Rojā. Tur kravu apjoms kāpis par 17,4%.
Rīgas ostā šī gada pirmajā pusgadā par 20% palielinājās labības kravu apgrozījums, bet saruka ogļu un naftas produktu kravu apjoms. Kopumā pārkrauti 9,6 miljoni tonnu kravu.
Liepājas ostā pirmajos sešos mēnešos kopējais kravu apgrozījums bija 3,6 miljoni tonnu. Tajā turpina palielināties šķeldas kravu apgrozījums, kas pieaudzis par 7,7%, stabils palicis ro-ro kravu apjoms, bet ievērojami samazinājies konteineru kravu apgrozījums.
Ventspils ostā minētajā periodā kopskaitā apstrādātas 5,7 miljoni tonnu kravas. Kopējo kravu apgrozījumu ietekmējis samazinājums ogļu, naftas produktu un ro-ro kravu apjomā. Neskatoties uz kravu apgrozījuma kopējo samazinājumu, ostā
vairāk nekā četras reizes pieaudzis rūdas kravu apjoms,
par 3,6% – kokmateriālu apjoms, bet celtniecības materiālu apgrozījums ir desmitkāršojies.
Līdzīgi kā ostas, arī dzelzceļa kravu pārvadājumus ietekmē ģeopolitiskā situācija: kopējais kravu apgrozījums gada pirmajos sešos mēnešos samazinājies par 36,7% salīdzinot ar pērnā gada tādu pašu periodu. Kravu pārvadājumu samazinājumu galvenokārt ietekmēja kritums akmeņogļu, minerālmēslu, koksnes un naftas produktu grupās. Savukārt par 18,3% ir pieaudzis labības kravu apgrozījums.
Izaugsmes tendences vērojamas iekšzemes dzelzceļa kravu pārvadājumos, kas pirmajā pusgadā kopskaitā palielinājās par 10%. Turklāt melno metālu kravu segmentā pieaugums bijis pat 67% apmērā.
Transporta un loģistikas nozare aktīvi strādā, lai pieasaistītu jaunas kravas un veicinātu to apjoma pieaugumu, tiek veidoti alternatīvi loģistikas koridori, tostarp dažādiem nišas produktiem, it īpaši ar augstu pievienoto vērtību, piemēram konteineru un ro-ro kravām. Tiek meklētas un piesaistītas investīcijas arī ražošanas attīstībai ostu teritorijās, norāda SM.
Lasiet arī: Dzelzceļa kravu plūsmas Baltijā turpinās kristies, prognozē Osinovskis