Roma meklē veidus, kā atteikties no dalības Ķīnas tirdzniecības iniciatīvā Viena josta, viens ceļš (BRI), vienlaikus nekaitējot attiecībām ar Pekinu, raksta Politico.
Itālijas aizsardzības ministrs Gvido Kroseto (Guido Crosetto) intervijā Corriere della Sera sacīja: “Šodienas jautājums ir, kā aiziet, nesabojājot attiecības. Ir tiesa, ka Ķīna ir konkurente, bet tā ir arī partnere.”
Maijā Itālijas premjerministre Džordžija Meloni (Giorgia Meloni) sacīja, ka valsts varētu baudīt labas attiecības ar Ķīnu, arī neesot daļa no Pekinas pretrunīgi vērtētā infrastruktūras projekta, bet Kroseto izteikumi ir pirmais nopietnais apstiprinājumus Itālijas nolūkam pamest ķīniešu projektu.
Kroseto sacīja: “Izvēle pievienoties jaunajam Zīda ceļam bija improvizēta un nelietīga Džuzepes Kontes valdības darbība, kas radījusi divkārt negatīvu iznākumu.
Mēs uz Ķīnu nosūtījumām kravu ar apelsīniem, viņi trīs gadu laikā trīskāršoja savu eksportu.”
2019.gadā Itālija pārsteidza rietumu sabiedrotos, kļūstot par pirmo G7 valsti, kas pievienojās Ķīnas globālās infrastruktūras projektam. Kritiķi norādījuši, ka Romas lēmums pievienotis BRI nepalielināja tirdziecības apjomu ar Ķīnu. Saskaņā ar Itālijas Tirdzniecības aģentūras statistiku, Ķīnas preču eksports uz Itāliju no 2019. līdz 2022.gadam pieauga par 51%, kamēr Itālijas eksports uz Ķīnu šajā laika periodā palielinājās vien par 26%.
Francijas finanšu ministrs Bruno Lemērs (Bruno Le Mair) savukārt paziņojis, ka Francija vēlas brīvāku pieeju Ķīnas tirgum, un līdzsvarotākas tirdzniecības attiecības, nevis atsvešināšanos.