Katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs pēc Ziemassvētkiem paredz sev lielākus parādus nekā jebkad agrāk

Saskaroties ar inflācijas straujo kāpumu un no tā izrietošajām sekām, daudzi Latvijas iedzīvotāji ir piedzīvojuši finansiālus izaicinājumus – kā liecina Eiropas kredītu pārvaldības uzņēmuma Intrum ikgadējais Eiropas patērētāju maksājumu ziņojums, vairāk nekā desmitā daļa jeb 14% Latvijas iedzīvotāju paredz, ka pēc Ziemassvētkiem būs lielākos parādos kā jebkad.

Salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm Lietuvā šis rādītājs ir nedaudz lielāks – 16%, savukārt pozitīva tendence ir novērojama Igaunijā, kur tikai 9% iedzīvotāju ir bažas par savu finansiālo situāciju pēc svētkiem.

Eiropā vidēji nedaudz vairāk nekā piektdaļa jeb 21% iedzīvotāju paredz lielākas parādsaistības kā jebkad agrāk.

Lai gan Ziemassvētki ir svētki, kas asociējas ar priekpilnu cerību laiku, šogad Latvijas sabiedrībā ir manāmi nomākts noskaņojums.

41% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka Ziemassvētki vairs nekad nebūs tādi kā pirms pandēmijas neparedzamās ekonomiskās, ģeopolitiskās un arī epidemioloģiskās situācijas dēļ.

Starp Baltijas valstīm lietuviešiem ir vispozitīvākais skats uz svētkiem, tikai nepilna trešdaļa jeb 31%, kas atzīst, ka Ziemassvētki vairs nekad nebūs tādi kā agrāk, kam seko igauņi ar 36%, savukārt Eiropā šāda noskaņa ir 40% iedzīvotāju.

Eiropas patērētāju maksājumu ziņojuma dati liecina, ka, lai mazinātu inflācijas radīto finansiālo spriedzi mājsaimniecību budžetā, vairums iedzīvotāju plāno vairāk iepirkties zemo cenu un atlaižu preču veikalos (61%), mazāk apmeklēt kultūras pasākumus un restorānus (57%) un meklēt izdevīgākus darījumus internetā (45%), kam seko taupīgāka naudas tērēšana dāvanām (37%), mazāka ienākumu daļas atlikšana uzkrājumos (24%) un labdarībai (20%).

Eiropas patērētāju maksājumu ziņojums 2022 (European Consumer Payment Report 2022) ir balstīts uz pētījumu, ko vienlaicīgi 24 Eiropas valstīs 2022.gada jūlijā un augustā veica starptautiska pētījumu kompānija Longitude, Financial Times grupas uzņēmums, apkopojot iegūtos datus no 24 011 patērētāju, kas galvenokārt vai daļēji atbild par finanšu un maksājumu jautājumiem savā mājsaimniecībā.

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas