Latvijas Stividorkompāniju asociācija (LSA) šā gada 1. un 2. februārī tikās ar Kazahstānas uzņēmējiem, kas darba vizītē viesojās Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā un Rīgas ostā. Vizītes laikā tika turpinātas sarunas par Kazahstānas un Latvijas sadarbību, nostiprinot transporta koridoru starp abām valstīm, kā arī pārrunātas jaunas Eirāzijas transporta ceļu perspektīvas, meklējot alternatīvus koridorus.
Paužot atbalstu valstu sadarbībai, sarunās piedalījās arī Kazahstānas vēstnieks Latvijā Timurs Primbetovs un Satiksmes ministrijas valsts sekretāres vietnieks, Latvijas-Kazahstānas Transporta darba grupas vadītājs Uldis Reimanis.
Latvijas Stividorkompāniju asociācijas pārstāvji, Ventspils un Liepājas ostu uzņēmēji un autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” pārstāvji ar Kazahstānas loģistikas uzņēmuma KAZLOGISTICS delegāciju un ASV Starptautiskās attīstības aģentūras USAID pārstāvjiem pārrunāja kā Centrālāzijas un Eiropas transporta koridora izaicinājumus un risinājumus nākotnē, tā arī Latvijas lomu un iespējas šāda koridora attīstībā.
Kazahstānas delegācija tika iepazīstināta ar Rīgas, Ventspils un Liepājas ostu piedāvātajām iespējām, kā arī pārrunāja turpmākās sadarbības perspektīvas, īpašu uzmanību pievēršot ar sankciju ievērošanu saistītiem jautājumiem.
Kā norādīja Timurs Primbetovs, Kazahstānas valdība ir apliecinājusi, ka dara visu, lai netiktu pārkāptas pret Krievijas Federāciju noteiktās starptautiskās sankcijas, pauda vēstnieks.
Arī LSA padomes loceklis Ivars Landmanis uzsver, ka stividorkompānijas, uzsākot sadarbību ar jebkuru klientu, strikti raugās, lai šīs sadarbības rezultātā netiktu pārkāpti jebkādi starptautiskajās sankcijās noteiktie ierobežojumi. “Šī tikšanās vēlreiz apliecina stingro kontroli un uzraudzību kā no Kazahstānas, tā Latvijas uzņēmēju puses,” saka Landmanis.
Kazahstānas vēstnieks Latvijā Primbetovs uzsvēra veiksmīgo starpvalstu sadarbību, norādot, ka Kazahstānai ir ko piedāvāt Latvijas tirgum un Latvija ir arī svarīga kā tranzītvalsts Kazahstānas kravu importam un eksportam, bet KAZLOGISTICS ģenerāldirektors Erlans Absatovs norādīja, ka šīs valsts uzņēmēji redz plašas iespējas Kazahstānas preču eksportam caur Latvijas ostām uz Ziemeļeiropu, Skandināvijas valstīm.
LSA padomes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš akcentē, ka ostās strādājošās stividorkompānijas ar Latvijas ministriju un valsts iestāžu atbalstu ir paveikušas lielu darbu kravu plūsmu pārorientēšanai un ilgtermiņa attiecību veidošanai ar Kazahstānas uzņēmumiem. “Šis darbs tiek vērsts uz rūdas, apveltas dzelzsrūdas, minerālmēslojumu, graudu un akmeņogļu eksportu no Kazahstānas caur Latvijas ostām, tai skaitā arī vēja ģeneratoru, smagās mašīnbūves un lauksaimniecības tehnikas un cukura importu uz Kazahstānu. Jau vairākus gadus Latvijas stividori ir bijuši vairākās vizītes Kazahstānā, attīstot aizvien vairāk ekonomisko sadarbību.”
Arī mūsu valsts lielajās ostās strādājošie uzņēmēji atzīst, ka Kazahstānas dažādu kravu eksporta potenciāls ir papildus iespēja veiksmīgi turpināt Latvijas ostu attīstību.
Ivars Landmanis īpaši atzīmē Kazahstānas uzņēmēju sniegto augsto novērtējumu Latvijas ostu infrastruktūrai un pakalpojumu kvalitātei un ātrumam, kā arī abu pušu vēlmi sekmīgi uzsākto sadarbību turpināt. “Sadarbība starp Latvijas un Kazahstānas uzņēmējiem ir svarīga abām valstīm, jo gan Kazahstāna, gan Latvija vēlas saglabāt savu attīstību un konkurētspēju, attīstot jaunas sadarbības un projektus. Kazahstāna šobrīd aktīvi meklē jaunus sadarbības ceļus ar izeju uz Baltijas jūru, un LSA ir patiesi gandarīta, ka Kazahstānas uzņēmēji savu kravu eksportam uz dažādām pasaules valstīm, tai skaitā uz Eiropas Savienības dalībvalstīm, ir izvēlējusies arī Latviju,” uzsver Landmanis.
Tranzīta nozarē strādājošie saredz ļoti lielu potenciālu Kazahstānas kravu eksportā, kas jau tiek veiksmīgi realizēts. Tieši pateicoties Kazahstānas dažādo kravu tranzītam, šajos ļoti sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos ir izdevies saglabāt Latvijas tranzīta nozares konkurētspēju starp pārējām Baltijas valstīm.
Kazahstāna ir stratēģiski svarīgs Latvijas transporta nozares partneris Centrālāzijas reģionā. Kravu pārvadājumu apjoms starp abām valstīm 2022.gadā ir pieaudzis gandrīz četras reizes, salīdzinot ar 2021.gadu. Caur Latvijas ostām tiek pārvadātas ne vien Eiropas Savienības un citām valstīm paredzētās Kazahstānas kravas, bet kravu kustība notiek arī virzienā no Rietumiem uz Kazahstānu, uz kurieni tiek eksportēta dažāda lauksaimniecības un smagās mašīnbūves tehnika un iekārtas.
Latvijas Stividorkompāniju asociācija ir uz attīstību vērsts nozares klasteris, kas apvieno stividorus no Liepājas, Ventspils un Rīgas. LSA attīsta dažādus projektus un inicatīvas, kas ir vērstas uz nozares attīstību, lai sekmētu un veidotu jaunas sadarbības un augstas pievienotās vērtības pakalpojumus Latvijas ostās. Latvijas Stividorkompāniju asociācija ir Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes loceklis.