Satiksmes ministrija (SM) informē, ka Latvijai dzelzceļa projekta Rail Baltica īstenošanai līdz šim no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta ir piešķirti kopumā 538 miljoni eiro, no kuriem izlietoti 42%. Līdz šim projekta īstenošanai trim Baltijas valstīm kopumā piešķirti aptuveni 1,5 miljardi eiro un izlietoti 34% piešķīruma.
Tuvākos gadus būvdarbu apjoms turpinās paplašināties, un attiecīgi ievērojami pieaugs projekta būvniecības izdevumi. SM Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktors Kārlis Eņģelis uzsver, ka «ir svarīgi, lai ar darbiem apliecinām spēju apgūt projektam piešķirto finansējumu».
Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta CEF I un CEF II līdzekļu apguves periods beidzas 2024.gada decembrī (CEF I) un 2026.gada decembrī (CEF II).
SM, Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail un nacionālā projekta ieviesēja Latvijā SIA Eiropas dzelzceļa līnijas pārstāvji apsprieduši pirmā Militāras mobilitātes līguma starpposma mērķu izpildi, lai attīstītu transporta infrastruktūru, kas vienlaikus kalpotu gan civilām, gan militārām vajadzībām. Īpaša uzmanību pievērsta apvienotā tilta pār Daugavu autoceļu sadaļas, lidostas Rīga kravu parka un Salaspils Intermodālā kravu termināļa būvprojekta izstrādes procesam.
Tāpat RB Rail pārstāvji snieguši pārskatu par pamattrases projektēšanas darbu virzību, analizējot atsevišķu posmu briedumu un apņemšanos līdz 2024.gada beigām sagatavot visus projekta posmus būvniecībai. Rīgas Centrālajā mezglā būvniecība norit visā dzelzceļa uzbēruma dienvidu pusē. Notiek jauno dzelzceļa sliežu ceļu estakāžu un pārvadu izbūve, saistītās ceļu un inženiertīklu infrastruktūras pārbūve un sakārtošana, ēku demontāža un citi saistītie darbi.
Būvdarbu apjoms palielinās arī pie lidostas Rīga, kur top ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojums, kas paredzēts gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem.
Būvdarbi no zemes līmeņa pakāpeniski pāriet uz redzamākām aprisēm.
Sākti arī Latvijā pirmās garākās dzelzceļa estakādes būvniecības darbi, izbūvēti pirmie pāļi. Tāpat darba procesā ir Rail Baltica dzelzceļa stacijas pamatu un bagāžas transportēšanas tuneļa izbūve, kas nākotnē savienos šo dzelzceļa staciju ar lidostas Rīga jauno termināli. Papildus tiks izveidots arī savienojums kravu parka attīstībai nākotnē.
Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Sākotnēji bija paredzēts, ka projekta izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju Rail Baltica plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.
Lasiet arī: BNN intervija | Jānis Vitenbergs: Ministrs nevar strādāt atrauti no nozares