Lielākajai daļai elektroauto nav iespējams salabot pat visniecīgākos baterijas bojājumus, kas nozīmē, ka dažkārt automašīnas tiek norakstītas pat ar pavisam nelielu nobraukumu, raksta ziņu aģentūra Reuters.
Tas nozīmē, ka pamatīgi palielinās summa, kas jāmaksā, apdrošinot nākamo auto, turklāt tiek samazināts ieguvums videi, kam būtu jārodas, pārejot uz elektroauto. Jau šobrīd ir valstis, kuru metāllūžņu laukumos krājas elektroauto baterijas, un tas ir iepriekš neapsvērts robs tajā, kam bija jākļūst par «aprites ekonomiku». Autobūves industrijas risku novērtēšanas uzņēmuma Thatcham Research pētnieks Metjū Eiverijs (Matthew Avery) sacīja: «Mēs iegādājamies elektroauto ilgtspējas dēļ.
Tomēr elektroauto nav īpaši ilgtspējīgs, ja tas jāizmet atkritumos pēc niecīgas sadursmes.»
Baterijas parasti maksā vairākus desmitus tūkstošus dolāru, un sastāda līdz pat pusei no elektroauto izmaksām, kas padara bateriju nomaiņu ekonomiski neizdevīgu. Daži autoražotāji, piemēram, Ford un General Motors ir ziņojuši par uzlabojumiem un vieglāk labojamām baterijām, savukārt Tesla devusies pretējā virzienā, un eksperti norādījuši, ka uzņēmuma Teksasā ražotā Model Y bateriju vispār nav iespējams labot. Tesla komentārus nesniedza.
Elektromobiļi sastāda vien nelielu daļu no pasaules transportlīdzekļiem, tādēļ ir grūti iegūt datus par visu industriju, tomēr pieaug tendence norakstīt elektroauto ar ļoti mazu nobraukumu un maznozīmīgiem bojājumiem. Tesla lēmums padarīt bateriju par daļu no auto virsbūves varbūt arī ļauj samazināt ražošanas izmaksas, tomēr var atbaidīt potenciālos pircējus, un nepatiks apdrošinātājiem.
Ja vien Tesla un citi ražotāji neizdomās, kā padarīt baterijas vieglāk labojamas vai nomaināmas, un neļaus trešajām pusēm piekļūt informācijai par baterijām, jau tā augstās apdrošināšanas prēmijas, pieaugot elektroauto pārdošanas apjomam un līdz ar to teju jaunu auto norakstīšanas apjomiem, paliks tikai vēl augstākas. Allianz tehnoloģiju centra vadītājs Kristofs Lautervasers (Christoph Lauterwasse) norādīja, ka ir svarīgi sakārtot bateriju jautājumu. Viņš sacīja, ka bateriju dēļ elektroauto ražošanā tiek radīts daudz vairāk oglekļa dioksīda nekā ražojot modeļus, kas izmanto fosilo degvielu.
Līdz ar to elektroauto ir jānobrauc tūkstošiem kilometru, pirms tas izlīdzina radītās emisijas.
«Ja elektroauto tiek norakstīts jau ļoti ātri, tad ir zudušas visas priekšrocības, ja runājam par oglekļa dioksīda emisijām,» piebilda pētnieks.
Lai gan liela daļa autoražotāju norāda, ka baterijas ir iespējams labot, bateriju tehniskā informācija bieži netiek izpausta. Eiropas Savienības apdrošināšanas uzņēmumi, aizdevumu izsniedzēji un autoservisi jau cīnās ar ražotājiem par pieeju automašīnu datiem.
Elektroauto bateriju problēmas arī izgaismo nepilnības it kā aprites ekonomikā, ko liela elektroauto ražotāji. Lielbritānijas lietotu auto detaļu tirgošanas uzņēmuma Synetiq vadītājs Maikls Hills (Michael Hill) norādīja, ka pēdējo 12 mēnešu laikā ir ļoti strauji pieaudzis placī nonākušo elektroauto skaits, līdz pat 20 elektroauto vienā dienā. Lielbritānijā šobrīd nav elektroauto bateriju pārstrādes rūpnīcas, līdz ar to no norakstītajiem auto izņemtās baterijas jāglabā speciālos konteineros. Pēc Hilla teiktā,
apmēram 95% no bateriju šūnām ir neskartas, un tās vajadzētu labot.
Lielbritānijas valdība pašlaik apmaksā pētījumu par elektroauto apdrošināšanas riska punktiem. Savukārt Eiropas Savienībā spēkā esošie noteikumi nepieskaras tieši bateriju remontam, tomēr Eiropas Komisijai lūgts veidot standartus bateriju «apkopei, remontam un atkārtotai izmantošanai». Apdrošinātāji piedāvājuši risinājumu problēmai – veidot baterijas no vairākiem nelieliem moduļiem, ko būtu vieglāk nomainīt, un nodrošināt trešajām pusēm pieeju bateriju datiem, lai būtu iespējams veikt diagnostiku.
Lasiet arī: Tesla cienītāji cer sadzirdēt jaunumus par lētākiem elektroauto