Otrdien, 27.maijā, Viļņā transporta ministri no Austrumeiropas un Ziemeļeiropas valstīm kopā ar ES un NATO pārstāvjiem tikās, lai apspriestu militārās mobilitātes koridoru un infrastruktūras turpmāku uzlabošanu un stiprināšanu reģionā un visā Eiropā. Ņemot vērā drošības izaicinājumu saasināšanos, ministri uzsvēra nepieciešamību palielināt ES investīcijas militārās mobilitātes koridoru attīstībā, ziņo Lietuvas Satiksmes ministrija.
Divpadsmit valstis vienojās par deklarāciju, kurā uzsvērta nepieciešamība piešķirt vairāk resursu militārajai mobilitātei – tostarp ceļiem, dzelzceļiem, jūras ostām, lidostām un citiem stratēģiskiem objektiem –, lai stiprinātu Eiropas aizsardzību, noturību un transporta sistēmas vispārējo efektivitāti.
Paziņojumā ES tiek aicināta atzīt minētās iniciatīvas par stratēģiskajām prioritātēm, kuras ir jāatbalsta ar lielāku finansējumu ES daudzgadu finanšu shēmā 2028-2034.gadam.
“Šodienas ģeopolitiskā situācija skaidri parāda, ka ir nepieciešama vienota rīcība, lai stiprinātu mūsu stratēģiskos transporta tīklus un palielinātu ieguldījumus militārajā mobilitātē. Infrastruktūrai ir jākalpo cilvēkiem un ekonomikai miera laikā, vienlaikus saglabājot noturību krīzes un kara laikā. Tas ir būtisks mūsu kolektīvās aizsardzības elements,” sacīja Lietuvas transporta un sakaru ministrs Eiženijs Sabutis.
Kā norādīja Sabutis, tādi liela mēroga infrastruktūras projekti kā “Rail Baltica”, kas iepriekš tika uzskatīti galvenokārt par komerciāliem projektiem, tagad kļūst par būtisku Eiropas plašākas drošības sistēmas sastāvdaļu. Kad projekts būs pabeigts, brauciens ar vilcienu no Viļņas līdz Polijas robežai aizņems tikai 2,1 stundu, no Rīgas – 3,3 stundas, bet no Tallinas – 5,7, kas ļaus ietaupīt aptuveni 50% laika un būs nozīmīgs solis reģionālās savienojamības uzlabošanā.
Bukarestes devītnieks ir reģionāla politiskās un drošības sadarbības iniciatīva, kurā piedalās deviņas ES un NATO dalībvalstis no Centrāleiropas un Austrumeiropas: Bulgārija, Čehija, Igaunija, Latvija, Lietuva, Polija, Rumānija, Slovākija, Polija, Rumānija un Ungārija. Platforma tika izveidota 2015.gadā Bukarestē notikušajā valstu vadītāju samitā.
Lasiet arī: ES ministri apstiprina jauno 150 miljardu eiro fondu ieroču iepirkumiem
Lasiet arī: Baltijas valstu transporta ministri vienojas meklēt papildu finansējumu “Rail Baltica”