Vai reiss uz jūsu pagastu paliks? ATD izskata līdz pat 37% sabiedriskā transporta tīkla samazinājumu

Autotransporta direkcija (ATD) turpina izvērtēt maršruta tīkla apmēra samazinājumu nākamajam gadam, piektdien Sabiedriskā transporta padomes sēdē informēja ATD pārstāvji.

ATD Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītāja Laura Pavlova sēdē informēja, ka ATD turpina izvērtēt trīs variantus maršruta tīkla apmēra samazinājumam.

Tostarp pirmais variants paredz, ka maršruta tīkla apmēru samazinātu līdz katrā pakalpojumu līgumā, kas noslēgts starp ATD un pārvadātāju, atļautajai robežai – attiecīgi par 15%, 20% vai 30%. Pavlova skaidroja, ka maršruta tīkla apmēru šādā variantā samazinātu, slēdzot reisus ar zemu rentabilitātes un pasažieru skaitu, samazinot reisu intensitāti, izvērtējot komerciālo reisu iespējās un nākotnē – autotransporta pēc pieprasījuma iespējas.

Pavlova atzīmēja, ka patlaban ATD izmanto datu analīzes rīkus, vērtējot katru maršruta tīkla daļu, tostarp katru maršrutu un reisu.

Tādējādi ir iespējams vērtēt, kurās dienās pasažieri vairāk izmanto konkrētos reisus, kā arī vidējo, maksimālo un minimālo pasažieru skaitu katrā reisā un citus datus.

Savukārt otrais un trešais variants paredz samazināt maršruta tīkla apmēru par 30-37%, nosakot valsts garantēto minimumu atbilstoši Valsts kontroles ieteikumiem. Šajos variantos kopumā tiktu slēgti mazāk reisu, bet daļa reisu tiktu nodota izpildei uz komerciāliem principiem, kā arī nākotnē – autotransportam pēc pieprasījuma.

Vienlaikus viņa norādīja uz vairākiem riskiem otrajā un trešajā variantā, piemēram, līgumcenas pārskatīšanu un būtiskiem līguma grozījumiem, kas pārsniegtu līgumos noteiktās robežas.

ATD Juridiskās daļas juriste Ilze Krastiņa uzsvēra, ka būtisku līgumu grozījumu rezultātā var nākties izsludināt jaunus iepirkumus, kā arī var tikt apgrūtināta sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšana.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks uzsvēra, ka pirmā varianta gadījumā ATD ir jāaprēķina, cik autobusu pārvadātājiem nebūtu nepieciešami, jo tas paredz 11 miljonu kilometru nobraukuma samazinājumu. Tāpat viņš uzsvēra, ka pārvadātāji līgumos rēķinājās, ka līgumā noteiktās robežas mainīsies ilgtermiņā nevis, piemēram, otrajā gadā.

Sabiedriskā transporta padomes priekšsēdētāja Annija Novikova rezumēja, ka direkcijai ir jāturpina strādāt ar visiem trim variantiem, detalizētāk vērtējot pirmo variantu. Savukārt otrā un trešā varianta rezultāti nepieciešami, lai uzskatāmi redzētu “dramatiskos scenārijus”.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Lasiet arī: Ašeradens: Šobrīd nav plāna kotēt “Latvenergo” un LVM biržā; AS draud ar likumprojektu, ja situācija mainīsies

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas