Ministru kabinets otrdien, 7.martā, atbalstīja akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei nepieciešamā priekšfinansējuma – līdz 74,4 miljoniem eiro – Satiksmes ministrijai (SM) – pēc vajadzības līdz 2026.gada beigām – no valsts budžeta.
Tāpat valdības sēdē tika akceptēta pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršana šim projektam.
SM informatīvajā ziņojumā skaidrots, ka ieguldījumi bateriju elektrovilcienu iegādē nodrošinās labāku dzelzceļa pasažieru transporta integrāciju kopējā Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā,
izveidojot dzelzceļa pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga–Bolderāja
ar iespēju ritošo sastāvu izmantot savienotā maršrutā Rīga-Sigulda.
Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) preses konferencē pēc valdības sēdes skaidroja, ka bateriju elektrovilcienu iegāde izmaksās lētāk nekā elektrificēt visas dzelzceļa līnijas.
Vitenbergs arī pauda uzskatu, ka pieprasījums pēc vilcienu satiksmes maršrutā Rīga–Bolderāja būs liels, jo Bolderājā un Daugavgrīvā dzīvo 20 000 iedzīvotāju. Turklāt tur atrodas vairākas lielas rūpnīcas, piemēram, Latvijas finieris. Arī maršruts Rīga–Sigulda, kurā patlaban kursē novecojuši dīzeļvilcieni, ir pietiekami noslogots.
Bateriju elektrovilcienu iegāde tiek veidota sinerģijā ar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) dzelzceļa tīkla elektrifikācijas plānu, kas paredz Bolderājas līnijas attīstību, pirmajā posmā līdz 2026.gadam īstenojot elektrifikāciju, pēc tamotrajā posmā izbūvējot otro sliežu ceļu.
Atbilstoši Atveseļošanās fonda plānam un tā darbības kārtībai līdz 2026.gada 30.jūnijam ir jāekspluatē septiņi bateriju elektrovilcieni. Tostarp līdz 2023.gada 31.decembrim jābūt parakstītiem visiem iepirkuma līgumiem par kopējo bateriju vilcienu skaitu, kas piegādājami. Kopējais pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums ir 74 400 000 eiro, kas tiek sniegts granta veidā 100% apmērā.
Kopējais indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem paredz, ka 2023.gadā projektam vajadzēs 11,16 miljonus eiro, 2024. un 2025.gadā tam naudu nevajadzēs, bet 2026.gadā – 63,24 miljonus eiro.
Jau ziņots, ka Autotransporta direkcija (ATD) atklātu konkursu par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi izsludināja pērn aprīlī. Augustā ATD ziņoja, ka iepirkumā par akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti – Spānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, Čehijas personu apvienība Škoda Transportation – Škoda Vagonka un Polijas Stadler Polska.
Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā. Savukārt vēl divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.
Plānots, ka sākotnēji tiks iegādāti deviņi bateriju vilcieni, tomēr iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā palielināt vilcienu apjomu vēl līdz pat septiņiem jauniem vilcieniem.
Lasiet arī: BNN intervija | Jānis Vitenbergs: Ministrs nevar strādāt atrauti no nozares