Eiropas Savienības (ES) Eiropas Vides aģentūras (EVA) ziņojumā teikts, ka eiropiešu strauji augošā apetīte pēc ātrās modes, ko veicinājusi tiešsaistes iepirkšanās, rada milzīgu spiedienu uz vidi un jaunākie dati liecina, ka ES iedzīvotāji, iepērkoties tiešsaistē, pērk vairāk tekstilizstrādājumu nekā jebkad agrāk, it īpaši lētākos apģērbus, pirmdien, 24.martā, ziņo “Politico“.
Ziņojums sagatavots brīdī, kad ES iestādes noslēdz jauno noteikumu izstrādi, kas attiecas uz tekstilizstrādājumu apsaimniekošanu visā Eiropā un, saskaņā ar kuriem, modes zīmoliem būs jāmaksā maksa par savu izstrādājumu pārstrādi, kad tie kļūst par atkritumiem, lai mudinātu modes zīmolus pārdot ilgtspējīgākus un ilgāk kalpojošus izstrādājumus.
2022.gadā ES importēja 11 miljonus tonnu tekstilizstrādājumu. Apģērbi veidoja 45% no importa, mājsaimniecības tekstilizstrādājumi – 21%, apavi – 17% un citi tekstilizstrādājumi – 12%. Lielākā daļa importa nāca no Ķīnas, Bangladešas un Turcijas, un tā kopējā vērtība bija 153 miljardi eiro, teikts ziņojumā.
ES iedzīvotāji 2022.gadā katrs iegādājās aptuveni 19kg jaunu apģērbu, apavu un citu tekstilizstrādājumu, salīdzinot ar 17kg 2019.gadā. Taču katru gadu katrs eiropietis izmeta arī līdz pat 16kg drēbju.
Tādējādi visā blokā veidojās aptuveni septiņi miljoni metrisko tonnu tekstilatkritumu: pietiekami, lai katrs eiropietis katru gadu piepildītu vienu lielu koferi.
Ziņojumā norādīts, ka 85% no šiem izmestajiem apģērbiem netiek atkārtoti izmantoti vai pārstrādāti, un bieži vien tiek sadedzināti vai nonāk izgāztuvēs. Lai to novērstu, no janvāra ES valstīm ir jāievieš atsevišķas tekstilizstrādājumu atkritumu savākšanas sistēmas.
Līdz 2030.gadam ES vēlas, lai visi tekstilizstrādājumi, kas tiek laisti ES tirgū, būtu izturīgi, labojami un pārstrādājami.
EVA ziņojumā norādīts, ka tiešsaistes tirdzniecība un sociālie plašsaziņas līdzekļi ir “būtiski veicinājuši ātrās modes izplatību pēdējos gados”, ļaujot mazumtirgotājiem “pastāvīgi piedāvāt patērētājiem jaunus stilus par ārkārtīgi zemām cenām”.
Bez iespējas pirms pirkuma izmēģināt, cilvēki biežāk iegādājas vairākus vienas un tās pašas preces izmērus un izvēlas atgriezt, tālāk pārdot vai pat izmest preces, kas viņiem neder.
Taču vidēji līdz pat 44% atgriežamo preču nekad nenonāk pie jauna klienta un tiek iznīcinātas.
Apģērbiem un apaviem tiek tērēts vairāk līdzekļu nekā lielākajai daļai citu produktu, ko pērk Eiropas mājsaimniecības. Tā ir piektā lielākā kategorija pēc tādām precēm kā pārtika, degviela, elektrība un produkti veselībai.
Saskaņā ar ziņojumu, lai saražotu visu ES mājsaimniecībās patērēto tekstilizstrādājumu, tika izmantoti 234 miljoni tonnu izejvielu, piemēram, kurināmā un kokvilnas. Tomēr tas ir daudz mazāk nekā 2010.gadā, kas liecina, ka uz vienu apģērba vienību ir nepieciešams mazāk resursu.
Lasiet arī: Dzīves dārdzība – galvenā Eiropas problēma, bet Latvijā svarīgāka veselība un darbs