Igaunijas Ekonomikas ministrija strādā pie likumprojekta, kas paredz, ka visiem mopēdauto vadītājiem nākotnē būs jāiegūst vadītāja apliecība un tiks atcelts vecuma kritērijs, raksta Igaunijas medijs ERR News.
Mopēdauto popularitēte Igaunijā sāka mazināties jau pēc tam, kad stājās spēkā prasība arī tiem veikt tehnisko apskati. Šobrīd pa Igaunijas ceļiem pārvietojas 2600 reģistrēti mopēdauto. Jaunu transportlīdzekļu importētāja Camex Kaubandus vadītājs Kaido Vēnsalu (Kaido Veensalu) norādīja, ka igauņi lielākoties vēlas iegādāties lētus lietotos mopēdauto. Viņš skaidroja: “Jaunu automašīnu nozīme Igaunijā ir visai mērena. Cilvēki parasti izvēlas no citām Eiropas valstīm ievestos lietotos auto, kas nereti iekļuvuši negadījumos, tiek lēti salaboti un pārdoti tālāk. Tas arī veido cenas atšķirību no jauniem transportlīdzekļiem.”
Tehniskā apskate mopēdauto kļuva obligāta pērn vasarā, un statistika rāda, ka apmēram puse no reģistrētajiem šī tipa transportlīdzekļiem ir to veiksmīgi izgājuši. Vēnsalu sacīja, ka no ceļiem ir pazuduši lūžņi – auto, kuru remontam vairs nebija finansiālas jēgas.
Lai Igaunijā vadītu mopēdauto, kura ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā, personai jābūt sasniegušai vismaz 14 gadu vecumu un jāiegūst AM kategorijas (mopēds un motorollers) vadītāja apliecība. Pēc Vēnsalu teiktā, mopēdauto ir populārs jauniešu vidū. Auto tirgotājs sacīja, ka Tallinas gadījumā tas bieži vien ir jautājums par vecāku laika “nopirkšanu”.
Iegādājoties mopēdauto jauniešiem, vecākiem nav viņi jāvadā uz skolu, treniņiem un tamlīdzīgi.
Tomēr mopēdauto ir iecienīta izvēle arī personām, kas dzimušas pirms 1993.gada un kurām nav nepieciešama vadītāja apliecība, lai stūrētu šo transportlīdzekli. Ekonomikas ministrijas pārstāvis ERR News sacīja: “Satiksmē piedalās personu grupa, kurai nav nekādu zināšanu par satiksmes noteikumiem. Tas ir bīstami. Statistika rāda, ka lielāko daļu negadījumu, kuros iesaistīti mopēdauto, izraisa cilvēki, kuri dzimuši pirms 1993.gada, un 80% no viņiem nav nekādas vadītāja apliecības.”
Ministrija strādā pie likumprojekta, kas atcels vecuma kritēriju, un turpmāk vadītāja apliecība būs nepieciešama ikvienam mopēdauto vadītājam. Plānots, ka tas varētu stāties spēkā nākamvasar, un tiks piemērots piecu gadu pārejas periods, lai iegūtu vadītāja apliecību.
Lasiet arī: Igaunijā gaidāmas izmaiņas transportlīdzekļu nodokļu sistēmā