Nākamajā gadā starp Igaunijas studentu pilsētu Tartu un Latvijas galvaspilsētu varētu sākt kursēt tiešs vilciena reiss. Ziemeļu kaimiņvalsts Klimata ministrija šim mērķim valsts budžetā ir atradusi 300 tūkstošus eiro, ziņo sabiedriskā medija ziņu portāla Rus.ERR redakcija.
Ministrs Kristens Mihals (Kristen Michal, Reformu partija) skaidro, ka patlaban runa ir tikai par pilotprojektu, kas izstrādāts kopā ar Tartu pašvaldību. Taču “ilglaicīgā perspektīvā” šis maršruts varētu kļūt pastāvīgs. Viņa teiktais otrdien, 31.oktobrī, ir minēts ERR radio ziņās, tām atsaucoties uz laikrakstu Tartu Postimees. Igaunijas otra lielākā pilsēta nesekmīgi vēlas šo dzelzceļa savienojumu jau gadiem ilgi, turklāt
nākamgad Tartu būs Eiropas kultūras galvaspilsēta.
Savukārt pasažieru vilcienu operators – valstij piederošais transportuzņēmums Elron – sācis pētīt, vai šo maršrutu ir iespējams ieviest un kā to labāk paveikt. Taču Elron atturējās no jebkādas konkrētības šajā jautājumā, norāda Rus.ERR redakcija, atgādinot, ka dzelzceļa līnijai Tartu – Rīga, kā aprēķināja eksperti, būtu vajadzīga ikgadēja subsīdija 500–700 tūkstošu eiro apmērā.
Ziņu aģentūra LETA, arī atsaucoties uz Tartu laikrakstu, vēsta par Elron valdes priekšsēdētāja Lauri Betlema (Lauri Betlem) apliecināto, ka uzņēmumam, pētot iespējas tāda maršruta sākšanai, ir jāatrisina dažādi jautājumi. Piemēram, Igaunijā izmantoto dīzeļvilcienu Stadler FLIRT sertifikācija kursēšanai Latvijā, kā arī Latvijas infrastruktūras piemērotības Elron vilcieniem pārbaudīšana.
“Lai sāktu procesu, ir nodibināti sakari ar Latvijas iestādēm un turpinās konsultācijas,” sacīja Elron vadītājs – arī atzīstot ka pāragri runāt, cik bieži vilcieni kursētu šajā maršrutā.
Igaunijas otrās lielpilsētas mērs Urmass Klāss (Urmas Klaas) Elron pārstāvjiem ir teicis, ka maršruta sākšanai piemērota būtu vasara, kad ierasti ir lielāks tūristu pieplūdums. Viņš uzskata, ka optimāli reisam no Tartu līdz Rīgai vajadzētu būt trīs ar pusi stundas ilgam, lai tas būtu ātrāks nekā brauciens ar automašīnu, un vilcieniem jābūt ērtiem un moderniem.
Klimata ministrs Mihals piebilda, ka sarunas ar Latvijas un Lietuvas pārstāvjiem notiek arī par pasažieru vilcienu maršrutu no Tallinas līdz Viļņai. Lietuva plāno, ka varētu būt vilcienu maršruts no Viļņas līdz Tallinai caur Šauļiem, Rīgu, Valgu un Tartu, kas attālumu starp Lietuvas un Igaunijas galvaspilsētām veiktu nedaudz vairāk kā deviņās stundās.
Nākamgad tiek plānots
sākt pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Rīgu caur Šauļiem.
Uzņēmuma Pasažieru vilciens (PV) Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre, vaicāta par šāda maršruta iespējamību, sniedza BNN šādu informāciju:
“PV jau pērn Igaunijas puses pārstāvjus iepazīstināja ar piedāvājumu, ar kādiem resursiem un kādos termiņos ir iespējams sākt pasažieru pārvadājumus maršrutā Rīga – Tartu. Mēs vairākkārt izrādījām gatavību sniegt visu nepieciešamo atbalstu, lai Igaunijas puse varētu pieņemt izsvērtu lēmumu, kā virzīties uz priekšu.
PV piedāvāja izmantot modernizētos dīzeļvilcienus ar trīs vagonu sastāvu un pagarināt jau šobrīd esošos reisus maršrutā Rīga – Valga. Igaunijas pusei pasažieru pārvadājumu atjaunošanai maršrutā Rīga – Tartu bija nepieciešams piesaistīt finansējumu, lai segtu izmaksas, kas rodas pasažieru pārvadājumu organizēšanā Igaunijā, kā arī jāatrod veids, kā to juridiski pareizi organizēt.
Igaunijas puse projekta tehnisko virzību uztic Igaunijas valsts pasažieru vilcienu operatoram Eesti Liinirongid, kas strādā ar zīmolu Elron. Nākamnedēļ [no 6.novembra] ir plānota tikšanās ar Igaunijas valsts pasažieru vilcienu operatora Eesti Liinirongid pārstāvjiem, lai pārrunātu, vai un kāds atbalsts ir nepieciešams no PV.”
Savu komentāru mums sniedza arī Satiksmes ministrija [ar Komunikācijas nodaļas
speciālistes Indras Vildes starpniecību]:
“Dzelzceļa pārvadājumu tirgus Eiropā ir atvērts visiem pārvadātajiem, tāpēc jebkurš Eiropas Savienībā reģistrēts un atbilstoši sertificēts operators, izpildot noteiktas prasības, var veikt pārvadājumus citas dalībvalsts tīklā. Satiksmes ministrija atbalsta konkurenci dzelzceļa pārvadājumu tīklā, lai uzlabotu iedzīvotāju mobilitāti, kā arī sniegto pakalpojumu spektru un kvalitāti. AS Pasažieru vilciens jau ilgstoši mēģina vienoties par sava Valkas maršruta pagarināšanu līdz Tartu, un mēs ceram, ka tiks panākta vienošanās”.
[BNN piebilde. Ņemot vērā to, ka šādai ziņai sākotnēji atradās vieta tikai ERR portāla krievu versijā, rodas iespaids, ka reiss Tartu – Rīga – Tartu šķiet svarīgs tikai pašam igauņu augstākās izglītības centram, Igaunijas krievvalodīgajiem medijiem un to auditorijai. Diemžēl tas neraisa cerības par šī projekta īstenošanu. Cik ievērots, arī no Tallinas – īpaši no Igaunijas varas centra pilsētas Domkalnā – skats uz savu “provinci” ir klaji vīzdegunīgs.]
Lasiet arī: Igaunijas dzelzceļa zaudējumu segšanai vajadzīgi 26 miljoni eiro