Baltijas valstu dzelzceļiem kopīgiem spēkiem ir iespēja panākt straujāku nozares attīstību, norāda VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks.
Šonedēļ LDz notika trīs Baltijas valstu dzelzceļu un Eiropas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju asociācijas “RailNetEurope” darba grupas sanāksme, kurā aktualizētas Baltijas valstu dzelzceļu attīstībai nozīmīgas tēmas.
Pļavnieks skaidro, ka šādā kopīgā iniciatīvā, apvienojot Baltijas valstu dzelzceļus Eiropas mērogā nozīmīgas organizācijas “RailNetEurope” ietvaros, tiek aktualizēta specifiski Baltijas valstu reģionam nozīmīgā problemātika Eiropas Savienības (ES) dzelzceļu tīkla kontekstā.
“Kopīgiem spēkiem ar pārējām Baltijas valstīm mums ir iespēja panākt lielāku ES institūciju izpratni par Baltijas valstu dzelzceļu izaicinājumiem un iespējām, kā arī virzīt straujāku mūsu dzelzceļu attīstību,” papildina Pļavnieks.
Savukārt “RailNetEurope” informācijas un finanšu vadītājs Haralds Raizingers sanāksmē uzsvēra nepieciešamību trim Baltijas valstīm ciešāk sadarboties jaunu dzelzceļa sistēmu ieviešanā un to integrācijā Eiropas standarta dzelzceļa sistēmās, jo tieši tas ļaus pretendēt uz lielāku ES atbalstu Baltijas valstu plānu īstenošanā.
Vienlaikus kompānijā norāda, ka darba grupa tika izveidota pēc LDz iniciatīvas, lai kopīgi strādātu pie Latvijas, Lietuvas un Igaunijas dzelzceļa attīstībai nozīmīgiem jautājumiem sistēmu infrastruktūras modernizēšanas, informācijas tehnoloģiju, finansēšanas, dzelzceļa koridoru mārketinga un citās jomās.
LDz skaidro, ka “RailNetEurope” darbs tiek organizēts specializētās darba grupās, savukārt būtiskākie lēmumi tiek pieņemti divas reizes gadā Ģenerālās asamblejas sanāksmēs. Nākamo Ģenerālās asamblejas sanāksmi Rīgā šā gada 16.maijā organizēs LDz.
Jau ziņots, ka LDz koncerna apgrozījums 2023.gada deviņos mēnešos bija 194,94 miljoni eiro, kas ir par 7,4% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2022.gadā, taču koncerns strādāja ar zaudējumiem 730 000 eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš. Vienlaikus LDz māteskompānijas apgrozījums pērn deviņos mēnešos bija 123,39 miljoni eiro, kas ir par 18,9% vairāk nekā 2022.gada attiecīgajā periodā, kamēr LDz zaudējumi sasniedza 14,415 miljonus eiro.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, “LDz Cargo”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums “LDz ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums “LDz apsardze”, loģistikas uzņēmums “LDz loģistika”.
Savukārt “RailNetEurope” ir Eiropas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju asociācija, kas palīdz koordinēt tās biedru starptautisko darbību tādās dzelzceļa jomās kā jaudas, satiksmes, veiktspējas un koridoru pārvaldība, informācijas tehnoloģijas, juridiskie jautājumi un tirgvedība. Tās galvenais uzdevums ir attīstīt dzelzceļa koridoru satiksmi, vienotu un saskaņotu kustības organizāciju Eiropas ietvaros, kā arī izstrādāt nepieciešamās sistēmas drošai un efektīvai vilcienu kustībai, ņemot vērā tirgus pieprasījumu un ievērojot ES prasības.