Luminor banka brīdina līzinga ņēmējus, ka Euribor procentu likme var nopietni ietekmēt viņu maksājumus visā noslēgtā līguma laikā.
Pēc vairākiem gadiem tā šogad pārsniedza nulles atzīmi, un, lai cīnītos ar straujo inflāciju, Eiropas Centrālā banka (ECB) likmi paaugstināja straujāk nekā iepriekš tika prognozēts. Tas atstāj iespaidu gan uz mājokļa aizdevumiem, gan uz automašīnu, tehnikas un iekārtu iegādi līzingā.
Toties ir samazinājies straujais cenu kāpums auto tirgū.
«Šogad tirgu joprojām turpina ietekmēt jauno auto piegāžu garie termiņi, tā izraisītais automašīnu cenu kāpums un tagad arī Euribor likmes paaugstināšanās. Lielākā daļa līzinga līgumu gan automašīnu, gan tehnikas un iekārtu iegādei ir slēgti ar mainīgu procentu likmi. Tas nozīmē, ka ikmēneša līzinga maksājumu ietekmē arī Euribor izmaiņas, un līzinga ņēmējiem ir vēl rūpīgāk jāizvērtē sava spēja atmaksāt aizdevumu visā līzinga periodā,» norāda Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.
Laikā, kad Euribor likme saglabājās negatīva, ja klients iegādājās automašīnu ar vērtību 25 000 eiro līzingā uz pieciem gadiem ar 10% pirmo iemaksu un 2,14% likmi, tad viņam ikmēneša maksājums sasniedza 396 eiro.
Šobrīd, līdz ar Euribor likmes paaugstināšanos, ikmēneša maksājums audzis par aptuveni 17 līdz 22 eiro – atkarībā no tā, vai klients ir noslēdzis līzinga līgumu par trīs vai sešu mēnešu Euribor likmi.
Salīdzinot ar aizvadīto gadu, automašīnu cenas, atkarībā no tā modeļa, kāpušas par desmit līdz 30%, atsevišķos gadījumos pat vairāk.
Piegāžu garie termiņi jaunajiem auto veicina aktīvu pieprasījumu pēc lietotiem spēkratiem, tādēļ arī otrreizējo auto tirgū cenas ir pat līdz 30% augstākas nekā pirms gada.
Ierobežotā piedāvājuma dēļ daļa klientu pat izvēlas neatgriezt transportlīdzekļus auto dīleriem operatīvā līzinga termiņa beigās, kā rezultātā būtiski ir samazinājies automašīnu pieplūdums otrreizējā tirgū, kas arī veicinājis cenu kāpumu.
«Šobrīd tirgū netrūkst arī izaicinājumu, kas saistīti ar ekonomisko situāciju un bremzē uzņēmumu attīstības un investīciju plānus. Lai gan šobrīd auto cenu kāpums ir samazinājies, augot degvielas, elektroenerģijas un citām izmaksām, pieaug arī ražošanas izmaksas, kā rezultātā automašīnu cenas var turpināt sadārdzināties. Tajā pašā laikā auto industrija sagaida uzlabojumus piegādes termiņos, kas var ietekmēt arī lietoto auto cenas, tomēr šobrīd vēl ir sarežģīti prognozēt, cik strauji tas varētu notikt,» prognozē Bāle.
Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas informāciju, aptuveni puse no visiem jaunajiem līzingiem tiek ņemti vieglo automašīnu iegādei, trešdaļa iekārtu iegādei, tajā skaitā lauksaimniecības, celtniecības tehnikai, bet pārējais – komerctransporta iegādei.
Luminor bankas dati liecina, ka vidējā jaunu auto pirkuma summa, par kādu klienti iegādājas transportlīdzekļus privātpersonām, šogad palielinājusies no 29 230 eiro uz 33 672 eiro, savukārt uzņēmējiem – no 34 430 eiro uz 36 914 eiro.
Luminor līzings ziņo, ka šogad populārākie auto modeļi, ko līzingā iegādājušies klienti, ir apvidus automašīnas Toyota RAV4, Nissan Quashqai un Dacia, savukārt uzņēmēji visbiežāk līzingā iegādājas kravas furgonus Renault Master vai Renault Trafic un apvidus automašīnu Toyota RAV4.