Priekšlikumus par OCTA – kā beidzot tiks atrisināta transportlīdzekļu reģistrācijas pārtraukšana uz laiku?

Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi priekšlikumus, lai atbilstoši pieņemtajiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma grozījumiem, atvieglotu īpašniekiem transportlīdzekļu reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, ziņo SM pārstāvji.

SM priekšlikumi tiks izskatīti Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē otrdien, 3.decembrī.

Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai Saeimā pieņemti Finanšu ministrijas virzītie priekšlikumi grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti, tostarp arī tiem, kas satiksmē piedalās sezonāli. SM norāda, ka grozījumu mērķis ir aizsargāt cietušos reizēs, kad negadījumu izraisījis transportlīdzeklis bez autovadītāja klātbūtnes.

SM norāda, ka tās piedāvātie grozījumi regulējumā dos iespēju elektroniski pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku,

nenododot transportlīdzekļa numurzīmes Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD). Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekiem tiks dota iespēja vienkārši pārtraukt spēkrata reģistrāciju laika posmam, kad tas netiek izmantots.

Lai nodrošinātu ērtu un vienkāršu transportlīdzekļu noņemšanu no uzskaites uz laiku, ir jāveic grozījumi regulējumā – trīs likumos un trīs Ministru kabineta (MK) noteikumos. Vispirms ir jāveic grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā un transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumos. Pēc tam jāgroza transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas kārtība, Ceļu satiksmes likums un Autopārvadājumu likums, kā arī MK noteikumi “Valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” publisko maksas pakalpojumu cenrādis”.

Tādējādi grozījumi šajos normatīvos paredzētu, ka laika posmā, kad transportlīdzeklis netiek lietots, nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, ja tāds ir piemērojams, un nebūs jāiegādājas OCTA apdrošināšana.

Jau ziņots, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija otrdien sāks skatīt opozīcijas sagatavotos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas labo iepriekš pieņemto normu par OCTA polises obligātu iegādi visiem reģistrētiem transportlīdzekļiem.

Likumprojekta grozījumus sagatavojuši deputāti Edmunds Zivtiņš (LPV), Edgars Tavars (AS), Ramona Petraviča (LPV), Jānis Vitenbergs (NA), Kristaps Krištopans (LPV), Didzis Šmits (AS), Linda Liepiņa (LPV), Viktorija Pleškāne (LPV) un Ilze Stobova (LPV).

Līdzīgus grozījumus sagatavojuši arī partijas “Stabilitātei” deputāti, bet koalīcijā ietilpstošā Zaļo un zemnieku savienība ir atzinusi, ka kļūda ir pieļauta un tā ir jālabo.

Iepriekš Saeimas sēdē izmaiņas likumā atbalstīja gan koalīcijas, gan opozīcijas deputāti.

Vairāki opozīcijas deputāti sociālajos medijos, reaģējot uz kritiku, atzinās, ka īsti neesot sapratuši vai zinājuši, par ko balsojuši. Piemēram, deputāts Andris Kulbergs (AS) tviterī rakstīja, ka atvainojas autobraucējiem, ka “palaidis šo garām”, noveļot vainu uz Saeimas Budžeta komisiju, kurā viņš nestrādā. Tikmēr gan OCTA likumu grozījumiem iesniegtie priekšlikumi liecina, ka viņš bija iesniedzis savu redzējumu par kādiem labojumiem tajā. “Ja šo zinātu, nekad nebūtu pieļāvis, ka tas tā virzītos uz priekšu,” apgalvoja Kulbergs. Arī deputāts Didzis Šmits atvainojās, ka nobalsojis, nesaprotot, par ko.

Koalīcijā aģentūrai LETA iepriekš pauda, ka jautājums par attiecīgo likuma normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku, ir jāvērtē un nepieciešamības gadījumā jārod risinājumi.

Tāpat ziņots, ka Saeimas šogad 14.novembrī pieņemtie un Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi OCTA likumā paredz, ka OCTA apdrošināšanas polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Grozījumi likumā stāsies spēkā šogad 10.decembrī.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvji skaidroja, ka līdz šim spēkā esošais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.

Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.

Minētie grozījumi veikti atbilstoši Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins skaidroja, ka tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazināsies risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas.

Abāšins piebilda, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.

Lasiet arī: OCTA skandāls: likumdošanas brāķis vai apdrošinātāju lobijs?

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas