Nākamie lēmumi par atlikušo Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” izdevumu segšanu tiek gaidīti līdz aprīlim, aģentūrai LETA sacīja “RB Rail” padomes priekšsēdētājs Arenijs Jackus.
Viņš norādīja, ka šogad 11.februārī valdība atbalstīja 3,34 miljonu eiro pārdali “RB Rail” budžetam, lai segtu Latvijas līdzfinansējuma saistības “RB Rail” izdevumiem 2024.gadā un šogad. “Tas nav pilns budžeta vajadzību apjoms, un diskusijas par atlikušo finansējuma daļu turpināsies,” piebilda Jackus.
Pēc viņa teiktā, patlaban “RB Rail” valde ir nolēmusi uz laiku atlikt nebūtiskās un neattiecināmās izmaksas, īpaši tās, kurām nav Latvijas budžeta piešķīruma, līdz tiks pieņemti finansēšanas lēmumi. Šie piesardzības pasākumi esot paredzēti, lai samazinātu finanšu riskus, atliekot tikai tās aktivitātes, kuras var atlikt, neapdraudot projektu īstermiņā.
Jackus papildināja, ka attiecībā uz diskusiju par atlikušajām budžeta vajadzībām, kompānija ir pārliecināta, ka tiks atrasts risinājums, kas ļaus “RB Rail” turpināt pilnu aktivitāšu apjomu, kas noteikts Projekta vadības līgumā starp trim valstīm.
Vienlaikus kopuzņēmums sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) Latvijā turpinās piedalīties valdības diskusijās par izmaksu sadalījumu un finansējuma risinājumiem, un nākamie lēmumi tiek gaidīti līdz 2025.gada aprīlim, atzīmēja Jackus.
Viņš rezumēja, ka “Rail Baltica” projekta īstenošana turpināsies kā plānots, turpinot dialogu ar Latvijas valdību, lai nodrošinātu saskaņotību finanšu plānošanā un lēmumu pieņemšanā.
LETA jau ziņoja, ka šā gada 11.februārī valdība atbalstīja “RB Rail” netiešo izmaksu segšanai pārdalīt 3,345 miljonus eiro no divām SM budžeta programmām.
Tomēr iepriekš “RB Rail” valdes priekšsēdētājs Marko Kivila aģentūrai LETA norādīja, ka nepieciešamais līdzfinansējums no Latvijas budžeta “RB Rail” 2025.gada neattiecināmo aktivitāšu finansēšanai veido vairāk nekā deviņus miljonus eiro.
Komentējot situāciju ar “RB Rail” atlikušo izdevumu segšanu, satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) aģentūrai LETA norādīja, ka ir vēl virkne citu aktivitāšu, kur ir nepieciešams papildu finansējums, bet, viņaprāt, 3,4 miljoni eiro ir pozitīvs signāls Lietuvas un Igaunijas kolēģiem, ka Latvija virzās uz rēķinu nomaksu, vienlaikus turpinot strādāt pie izmaksu samazinājuma.
SM pārstāvji aģentūrai LETA pavēstīja, ka kopējais papildu nepieciešamais finansējums “Rail Baltica” projektam šogad veido 62,267 miljonus eiro, kas ir par 13,779 miljoniem mazāk, nekā tika prognozēts pērn decembra vidū.
Tostarp 37,659 miljoni eiro nepieciešami būvdarbu pabeigšanai, indeksācijai, gala maksājumiem, projektēšanas un zemju atsavināšanas pabeigšanai. Kopuzņēmumam “RB Rail”, neieskaitot apstiprinātos 3,4 miljonus eiro, vēl nepieciešami 7,034 miljoni eiro, SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” izmaksu segšanai nepieciešams 6,761 miljons eiro, bet CEF10 projekta īstenošanai nepieciešamās būvuzraudzības un citas izmaksas, kas nav attiecināmas no Eiropas Savienības (ES) finansējuma, veido 10,813 miljonus eiro.
Vienlaikus SM norādīja, ka šī gada sākumā ir nepieciešams pieņemt lēmumu par trūkstošajiem 19,079 miljoniem eiro, bet 2025.gada aprīlī – par trūkstošiem 43,188 miljoniem eiro.
Jau ziņots, ka atbilstoši jaunākajai “RB Rail” informācijai “Rail Baltica” pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā – 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.
Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
“Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1 435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.