ES kiberdrošības eksperti: Tiek prasīta izpirkuma maksa par lidostu programmatūru

Eiropas Savienības Kiberdrošības aģentūra informējusi, ka noziedznieki izmanto izspiešanas programmas, lai radītu haosu lidostās, un cer sagaidīt samaksu par darbības atjaunošanu, vēsta britu raidorganizācija BBC.

Pēc tam, kad kiberuzbrukums 19.septembrī padarīja nelietojamas reģistrēšanās un iekāpšanas programmas, vairākas Eiropas lielās lidostas joprojām cenšas atjaunot normālu darbību. ES Kiberdrošības aģentūra ENISA raidorganizācijai BBC 22.septembrī sacīja, ka automātisko reģistrēšanās sistēmu sagraušanai izmantota ļaunatūra. ENISA norādījusi, ka izmeklēšanā iesaistītas arī tiesībsargājošās iestādes.

nav zināms, kas atbildīgs par kiberuzbrukumu, bet noziedzīgie grupējumi bieži izmanto izspiešanas programmas, lai traucētu upuru sistēmu darbību un pēcāk pieprasītu izpirkumu. BBC iepazinusies ar Hītrovas lidostas personāla iekšējās krīzes komunikācijas materiāliem, un tajos lidsabiedrības aicināta smanuāli reģistrēt pasažierus un iekāpšanas procesu, kamēr notiek sistēmu darbības atjaunošana.

BBC zināms, ka

apmēram puse lidsabiedrību, kas izmanto Hītrovas lidostu, kopš 21.septembra, atsākušas savu sistēmu izmantošanu,

to vidū arī “British Airways,” kas kopš 21.septembra lieto rezerves sistēmu.

Uzbrukums ASV programmatūras veidotājam “Collins Aerospace” tika konstatēts 19.septembra naktī, un 20.septembrī radījā traucējumus vairākās lidostās. Lai gan līdz 21.septembrim Berlīnē un Hītrovā situāciju bija uzlabojusies, lidojumi joprojām kavējās vai tika atcelti. Cietusi arī Briseles lidosta, kura norādīja, ka tiek aktīvi strādāts pie problēmas risināšanas, bet joprojām nav skaidrs, kad traucējumi būs pilnībā novērsti. Briselē atcelti 140 no 276 22.septembrī plānotajiem lidojumiem.

Berlīnes lidostas pārstāvis BBC sacīja, ka dažas lidsabiedrības joprojām reģistrē pasažierus manuāli, un nav zināms, kad tiks atjaunota elektronisko sistēmu darbība.

Ir zināms, ka kibernoziednieki uzbrukuši populārajai lidojumu reģistrēšanās sistēmai “Muse.” “Collins Aerospace” nav paskaidrojusi, kas tieši noticis, vai arī cik ilgs laiks nepieciešams risinājumam. Uzņēmums uz notikušo atsaucas kā “kiberincidentu.” 22.septembra rītā programmatūras izstrādātājs informēja, ka veic pēdējos soļus programmatūras atjaunināšanai. Hītrovas lidostas personālam nosūtītajā ziņā sacīts, ka “inficēti” vairāki tūkstoši datoru, un lielākā daļa atkopšanas darba jāveic uz vietas, nevis attālināti. “Collins Aerospace” esot atjaunojis sistēmu, bet to palaižot secināts, ka noziedznieki joprojām tai var piekļūt. Uzņēmums nav komentējis lidostai izsūtīto ziņu. 

Lasiet arī: Norvēģija atzīst Krievijas hakeru uzbrukumu infrastruktūrai

Seko mums arī FacebookDraugiem un X!

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas