Jaunais Rīgas teātris (JRT) neiestudēs jaunas izrādes, protestējot pret kavējumiem teātra ēkas Lāčplēša ielā, Rīgā, būvniecības pabeigšanā, sociālajā medijā Facebook norāda JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis.
Viņš uzsver, ka teātra ēkas remonts turpinās piecus gadus un atkal ir «iestrēdzis» – darbu pabeigšanas termiņš nav zināms un patlaban tiek runāts par līguma laušanu starp VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) un celtniekiem – pilnsabiedrību SBSC. JRT mākslinieciskā vadītāja ieskatā, tas nozīmē, ka remonta beigas tiek atliktas vēl uz diviem, trim gadiem.
«Celtnieki šoreiz neprasa papildus finansējumu, bet tikai avansu, kuru birokrātiem neļauj izmaksāt viņu pašu izdomātie noteikumi. Ja prasīto summu celtnieki tagad dabūtu, tad viņi garantē darbu pabeigšanu līdz septembrim, » skaidro Hermanis, piebilstot, ka situāciju var atrisināt tikai projekta pasūtītāji.
Režisors akcentē, ka 28.februārī JRT notiks pēdējā pirmizrāde Gogolis. Nature morte.
Viņš uzsver, ka JRT turpinās spēlēt repertuāra izrādes, taču jauni iestudējumi teātra pagaidu mājvietā Tabakas fabrikā netiks iestudēti. «Nākamā pirmizrāde notiks tikai un vienīgi Lāčplēša ielas telpās. Ja valstij šis ir beztermiņa projekts, tad JRT piesaka beztermiņa streiku,» ierakstā uzsver Hermanis.
Jau rakstīts, ka trešdien, 18.janvārī, notiks JRT būvniecības uzraudzības sanāksme, kurā VNĪ vēlas vienoties ar pilnsabiedrību SBSC, kuru veido Skonto būve un Skonto Construction, par konkrētiem būvniecības termiņiem.
Kā informēja VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova, atbilstoši noslēgtajam līgumam, darbu pabeigšanas termiņš ir šā gada 11.marts, taču būvnieks publiski ir paudis, ka, visticamāk, nevarēs iekļauties noteiktajā termiņā, jo pašlaik ir pabeigti 70% būvniecības darbu.
Gavrilova norāda, ka līdz šim, saprotot gan Covid-19, gan Krievijas izraisītā kara radītās neparedzētās sekas būvniecības nozarē, VNĪ izmantojis visus sev pieejamos instrumentus, lai nāktu pretī SBSC un varētu pagūt nodot JRT ēku paredzētajā termiņā un apmērā.
«Diemžēl pašlaik mēs visus līdzekļus esam izsmēluši, tāpēc apelējam gan pie līguma, gan būvnieka godaprāta, lai atlikušie darbi tiktu paveikti maksimāli ātri. Trešdienas sanāksmē VNĪ sagaida, ka pilnsabiedrība SBSC pateiks konkrētu termiņu, kad JRT būs gatavs nodošanai,» uzsver Gavrilova.
Ja SBSC nenodod objektu līdz šā gada 11.martam, atbilstoši līgumam tiks aprēķināta soda nauda – 30 000 eiro dienā. Gavrilova atgādina, ka pilnsabiedrība SBSC ir vairākkārt vērsusies ar dažādām prasībām, kuras VNĪ ir nodrošinājusi. Turklāt visi SBSC iesniegtie rēķini ir apmaksāti savlaicīgi un pilnā apmērā.
Viņa arī skaidro, ka VNĪ ir aktīvi iesaistījusies līguma vadībā – izskatīja iespējas un
radīja risinājumu būvniekam papildus kompensēt cenu pieaugumu atbilstoši inflācijai 2,18 miljonu eiro apmērā,
pēc SBSC lūguma piešķirts arī viena miljona eiro avanss. Būvnieka iesniegtie rēķini par aktuālo darbu apmaksu tiek apmaksāti vairākas reizes mēnesī – vienas līdz divu dienu laikā pēc to iesniegšanas, nevis reizi mēnesī 30 dienu laikā, kā tas bija paredzēts sākotnēji.
Tāpat VNĪ iepriekš vairākkārt būvniekam ir norādījusi, ka, nekāpinot tempu, termiņā iekļauties neizdosies. Objektā šobrīd strādā aptuveni 100 cilvēku. Lai izpildītu darbus noteiktajā termiņā, pēc paša būvnieka SBSC sākotnējās darbu izpildes programmas, bija plānoti aptuveni 240 cilvēku, šāda darbu intensitāti būvnieks līdz šim nav sasniedzis.
Pašlaik SBSC lūdzis vēl papildu avansu, taču tā izmaksa ir iespējama tikai tad, ja būvnieks iesniedz nepieciešamos pierādījumus izmaksu palielinājumam. Arī Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA), ar kuru VNĪ konsultējās par avansa summas palielināšanas un izmaksas iespējām, secināja, ka lielāka apmēra avansa izmaksa ar līdz šim SBSC sniegtajiem argumentiem radītu būvuzņēmumam labvēlīgākus apstākļus salīdzinājumā ar iepirkumā īstenošanas laikā izvirzītajiem noteikumiem, kas varētu ietekmēt iepirkuma pretendentu loku un radītu ekonomiskā līdzsvara izmaiņas izraudzītā pretendenta interesēs.
Tika minēts, ka JRT Uzraudzības sanāksmē piedalīsies VNĪ, SBSC un JRT pārstāvji, kā arī eksperti no Kultūras ministrijas un Finanšu ministrijas.
JRT renovācijas un būvniecības projekta izstrāde tika sākta 2018.gadā, bet būvniecība – 2020.gadā. Par JRT būvniecību noslēgts līgums ar pilnsabiedrību SBSC par 32,4 miljoniem eiro, tostarp paredzot indeksāciju jeb samaksu par būvdarbu sadārdzinājumu. VNĪ reģistrēta 1996.gadā, un tās vienīgā īpašniece ir Finanšu ministrija.
Lasiet arī: VNĪ par pusmiljonu eiro algos advokātus strīda risināšanai ar ASV būvfirmu