IZM plāno uzsākt dienesta izmeklēšanu saistībā ar VISC metodisko materiālu

Saistībā ar sabiedrības un politiķu pausto šoku par Valsts izglītības un satura centra (VISC) izstrādātajiem metodiskajiem materiāliem, kuros ietverti dzimumu un dzimtes skaidrojumi, izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša ir pieņēmusi lēmumu uzsākt dienesta izmeklēšanu pret Valsts izglītības satura centra vadītāju Lieni Voroņenko, BNN uzzināja Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM).

IZM pārstāvji BNN norāda, ka pašlaik materiāls ir izņemts no e-mācību vides.

Uz BNN jautājumu, vai metodiskais materiāls pirms publiskošanas tika saskaņots ar ministriju,

IZM pārstāvji atbild netieši, norādot, ka VISC ir uzdots pienākums metodiskā materiāla izvērtēšanā iesaistīt plašu ekspertu, pedagogu un vecāku līdzdalību.

Tikmēr publiskajā telpā izskanējusī informācija liecina, ka metodiskā materiāla saturs veidots, balstoties uz individuālām intervijām ar skolēniem, lai noskaidrotu, par kādām aktuālām seksuālās veselības tēmām ir grūti rast atbalstu un uzticamu, kvalitatīvu informāciju.

Materiāla autore ir klīniskā psiholoģe Kristīne Balode, kā arī tā izstrādē piedalījušies VISC Mācību jomas eksperti Mihails Basmanovs un Inese Bautere, saskatot šī atbalsta materiāla nepieciešamību.

Vienlaikus ministrija skaidro, ka veselības mācība un seksuālā izglītošana ir veselas un iekļaujošas sabiedrības pamats. “Vecumposmam atbilstošu zināšanu apgūšana bērnībā un pusaudžu vecumā palīdz veidoties par laimīgiem un pašrealizēties spējīgiem pieaugušajiem un nobriedušu sabiedrību, kas empātiski un cieņpilni izturas pret sevi un citiem,” uzsver IZM komunikācijas nodaļas vadītāja Evija Ansonska.

Viņa skaidro, ka pēc atzinumu saņemšanas IZM kopā ar veselības un vecāku nozaru organizācijām, kā arī sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti (RSU) un Latvijas Universitātes (LU) Medicīnas fakultāti plāno kopīgi rīkot plašu diskusiju par veselības mācību un seksuālo izglītību izglītības iestādēs.

“IZM atvainojas visiem pedagogiem un vecākiem, kurus šāda VISC pieeja ir aizskārusi,” norāda Ansonska.

Ministres ieskatā metodiskais materiāls nav atbilstošs un pietiekami kvalitatīvs, lai to varētu rekomendēt izmantošanai darbā ar 4. klases skolēniem. Čakša arī vietnē Facebook uzsvēra, ka nevēlētos, lai viņas bērni apgūtu šādu mācību materiālu.

BNN jau vēstīja, ka partija Apvienotais saraksts (AS) ir pieprasījusi izglītības ministrei Andai Čakšai (JV) paskaidrojumus saistībā ar Valsts izglītības un satura centra metodiskā materiāla Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs.

Deputāts Čestlavs Batņa (AS) uzsvēra, ka nav pieņemami, ka ceturtās klases skolēniem tiek sniegta informācija, kam viņi nav gatavi nedz emocionāli, nedz mentāli.

Lai gan metodiskie materiāli ir veidoti, kā palīglīdzeklis pedagogiem, lai īstenotu Ministru kabineta (MK) noteikumos noteiktos plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus ar seksuālo izglītību saistītajā mācību saturā, AS politiķi secinājusi, ka MK noteikumos nav minēti konkrēti sasniedzamie rezultāti par tēmām, kas iekļautas mācību materiālos.

Vienlaikus partija norāda, ka MK noteikumos par izglītības standartiem nav noteikts, ka skolēniem būtu jāapgūst tādi termini kā “dzimte, trans, cis, dzimtes kvīri, nebinārā identitāte, dzimuma identitāte, u.c.”.

AS ieskatā, metodiskais materiāls ir pretrunā arī ar starptautiskajiem normatīvajiem dokumentiem par vecāku tiesībām izvēlēties, kādu izglītības saturu tie izvēlas saviem bērniem.

AS deputāti lūguši Čakšu arī norādīt izmaksas un atbildīgos par materiālu gatavošanu.

VISC publiskotie metodiskie materiāli raisīja arī asas diskusijas Saeimas sēdē – vairāki deputāti vērsa uzmanību uz to, ka VISC metodiskajos materiālos iekļautie skaidrojumi par dzimti un dzimumu nav piemērots saturs sākumskolas skolēniem.

Tāpat daži deputāti pauda sašutumu par to, ka šāda veida saturs atbildīgās iestādes skatījumā ir piemērots. Vienlaikus sēdes laikā arī netieši tika uzsvērts, ka lielākā daļa no dzimuma un dzimtes terminiem, kas minēti metodiskajos materiālos, nav pat zināmi pieaugušajiem.

Vairākums opozīcijas deputātu arī pauda, ka

VISC metodiskie materiāli ir “trauksmes zvaniņš”, kas apliecina opozīcijas iepriekš pausto, ka “Stambulas konvekcija ir piesegs, lai izpludinātu un likvidētu likumā definēto dzimumu un dzimtes skaidrojumu, un tradicionālās ģimenes modeli”.

Savukārt deputāts Viktors Valainis (ZZS) pauda, ka VISC izstrādātajam materiālam nav saistības ar Stambulas konvencijas ratificēšanu. “Jūs [opozīcijas deputāti] savilkāt kopā šo materiālu ar Stambulas konvenciju, kura vēl nav ratificēta Latvijā. Šis dokuments [VISC metodiskais materiāls] ir tapis par Eiropas Savienības struktūrfondu naudu valdībā, kurā ir pārstāvēts AS,” sprieda Valainis, un jautāja, ko AS ir darījusi valdībā, ja šāda veida mācību materiāls ir iekļauts izglītības saturā.

ZZS deputāts uzsvēra, ka opozīcijas paustajā satraukumā un kritikā ir zināma taisnība, taču nevar ignorēt faktu, ka materiāls publiskajā telpā nonācis atsevišķu politiķu neuzmanības dēļ.

Līdztekus politiķiem arī sabiedrībā VISC metodiskie materiāli ir raisījuši plašu rezonansi. Lielākā daļa sabiedrības paudusi asu kritiku, norādot, ka šāda veida satura pasniegšana bērniem ir vērtējama kā emocionāla un/vai seksuāla rakstura vardarbība. Daudzi vecāki uzsvēruši, ka nevēlas, ka skolās viņu bērniem tiktu skaidroti jēdzieni “ kvīrs, transpersona, bezdzimuma persona” u.c. veida termini.

Sociālajos tīklos iedzīvotāji ir pieprasījuši paskaidrojumus no izglītības un zinātnes ministres par to, kāpēc pamatskolas vecuma bērniem būtu jāzina visi 106 dzimumu terminu skaidrojumi.

Tikmēr izglītības un zinātnes ministre Čakša sociālajā tīklā X (Twitter) uzsvēra, ka šie materiāli ir tapuši, neievērojot labu pārvaldību. “Cilvēki ir dažādi – par to konstruktīvi jārunā sabiedrībā, jo zināšanas rada izpratni. Šie metodiskie materiāli diemžēl tapuši, neievērojot labu pārvaldību. VISC uzdots turpmāk materiālus saskaņot ar nozares un vecāku NVO,” atzina Čakša, un piebilda, ka šie materiāli nav aicinājums uz jebkādu rīcību.

Vienlaikus ministre arī pauda, ka par “šādiem jautājumiem ir jādiskutē sabiedrībā, jo tikai zināšanas rada izpratni un sapratni”.

Arī Centrs Dardedze publiskajā telpā paudusi, ka VISC iniciatīva veidot izglītojošus materiālus seksuālās izglītības jomā ir apsveicama, taču vienlaikus materiālā ir iekļauti temati, par kuriem skaidras izpratnes nav pat pašiem pieaugušajiem.

Līdz ar to Dardedzes vērtējumā esošā situācija ir “krišana no viena grāvja otrā”.

“Nav šaubu, ka izveidotais metodiskais materiāls ir vērtīgs (arī pieaugušo izglītošanai), un nav pamata domāt, ka tas mūs straujiem soļiem vedīs pretī bērnu dzimuma maiņas operācijām, taču mūsu uzmanību izpelnījās aicinājums to “izmantot atbilstoši skolēnu interesēm neatkarīgi no vecumposma”,” norāda Dardedze pārstāvji.

Organizācijas ieskatā, seksuālās izglītības tēmu apguves secībai un atbilstībai bērna vecumam ir liela nozīme. Būtiski, lai bērni neizglītotos šajos jautājumos internetā, bet saņemtu kvalitatīvas zināšanas par seksualitātes tēmām, tostarp, arī par jautājumiem, kas skar seksuālo orientāciju un dzimuma identitātes jautājumus.

“Taču arī mēs negribam, lai katrs sākumskolēns uzskatītu par savu pienākumu izvēlēties ne vien nākotnes profesiju, bet arī dzimti. Ir svarīgi bērnam nekaitēt ar pārlieku detalizētām vai pāragri sniegtām zināšanām,” teikts Dardedze publiskajā paziņojumā.

Pats VISC publiskajā telpā paudis, ka pašlaik gatavo skaidrojošu informāciju, lai tiešsaistes seminārā vairāk pastāstītu par to, kā pedagogiem izmantot dažāda veida metodiskos materiālus,

kādas tēmas, un metodes izmantot, lai palīdzētu bērniem un jauniešiem atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar seksuālo un reproduktīvo veselību.

Atbildot uz sabiedrības un politiķu pausto sašutumu, VISC pārstāvji uzsvēra, ka materiāls nav paredzēts demonstrēšanai visas klases priekšā kādā konkrētā mācību priekšmetā, kā arī materiāla saturu nav plānots pilnā apmērā izmantot skolēniem, kas mācās 4. klasē.

Metodiskais līdzeklis esot rekomendējoša rakstura materiāls, kuru pedagogs var izmantot, ja rodas tāda nepieciešamība. Pedagogam vienmēr esot iespēja izvēlēties, ar kādiem materiāliem strādāt klasē, kādus skaidrojumus izmantot, ja skolēniem rodas jautājumi par kādu no veselības tēmām, norādījis VISC. Tāpat centrs skaidroja, ka metodiskie materiāli neesot obligāta mācību viela un pedagogs ir tiesīgs izvēlēties izmantot vai neizmantot konkrēto materiālu stundās.

Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs publiskajā telpā norādījis, ka vecāku šoks saistībā ar mācību materiālu ir saprotams – viņaprāt, šādi temati ir bērna ietekmēšana un var radīt nepareizus priekšstatus un izpratni par savu ķermeni bērniem.

Kostantinovs uzsvēra, ka Latvija veselības mācības un seksuālās izglītības jautājumos atpaliek aptuveni par desmit gadiem. “Mēs mēģinām atvērt zaļo koridoru šai acīmredzami kaitīgajai, ētiski stipri apšaubāmajai un klaji pseidozinātniskajai medicīnas praksei,” atzīmēja Konstantinovs.

Lasiet arī: AS pieprasījis Čakšai paskaidrojumu par skandalozo mācību materiālu nokļūšanu izglītības sistēmā

 

Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas