Latvijas-Baltkrievijas robežas posmā gar Daugavu sākta sešu sakaru torņu un pievadceļu projektēšana, kā arī patruļtakas projektēšana, BNN ziņo VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) valdes locekle Jeļena Gavrilova.
Infrastruktūras izbūves trešās kārtas mērķis ir izveidot modernu, robežsardzes ikdienas darbam ērtu joslu, kas palīdz uzraudzīt valsts robežu gandrīz 20 kilometru garā posmā, kur tā atrodas Daugavas vidū.
“Posmā būtiskākie ir tehnoloģiskie risinājumi, proti, žogu te nebūvēsim. Savukārt krastā taps patruļjosla, kas robežsargiem ļaus operatīvi pārvietoties gar upi,” norāda Gavrilova.
Viņa piebilst, ka sakaru torņi ir daļa no viedās valsts ārējās sauszemes robežas uzraudzības sistēmas, kas veidota Latvijas robežas efektīvai aizsardzībai un valsts drošības interešu garantēšanai. Projekta izstrādes gaitā ir precizētas torņu atrašanās vietas, un to skaits palielināts no četrām līdz sešām vienībām.
VNĪ informē, ka pievedceļu un metāla sakaru torņu būvniecība varētu sākties pēc dažiem mēnešiem,
pavasarī. Patlaban vienlaikus ar projektēšanu notiek gatavošanās infrastruktūras izbūvei nepieciešamo zemes gabalu atsavināšanai un atmežošanai.
Robežas uzraudzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei uz Latvijas-Baltkrievijas robežas projekta trešajā kārtā 2023.gada rudenī tika izsludinātas divas cenu aptaujas, norāda VNĪ.
Par sakaru torņu un pievedceļu projektēšanu un būvniecību saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu par 3,1 miljoniem eiro iesniedza VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”, ar kuru tika noslēgts “projektē un būvē” principiem atbilstošs līgums.
Projektā paredzēta gan torņu un pievedceļu izbūve, gan arī torņu teritorijas labiekārtošana un aizsargžogu uzstādīšana.
Visiem būvdarbiem jābūt pabeigtiem šā gada oktobrī, uzsver VNĪ.
Daugavas kārtā iekļauto darbu budžets plānots apmēram 3,6 miljonu eiro apmērā, tostarp piesaistīti Eiropas Savienības (ES) līdzekļi 2,77 miljonu eiro apmērā.
Tikmēr cenu aptaujā par 16,7 kilometru garās patruļtakas un piecu tiltu projektēšanu un būvniecību saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu par 5,8 miljoniem eiro iesniedza SIA “Vianova”, norāda VNĪ.
Plānots, ka patruļtakas izbūve noslēgsies 2025.gada pirmajā ceturksnī.
VNĪ atgādina, ka pērn decembrī tika pabeigta pastāvīgā žoga izbūve Latvijas-Baltkrievijas robežas sauszemes posmos 112 kilometru garumā. Patlaban šajos posmos notiek infrastruktūras izbūves darbi, kurus var paveikt ziemas periodā, piemēram, tiek pievesti papildu būvmateriāli.
Savukārt posmos gar publiskajiem ūdeņiem, kur tiks izveidota 33,5 kilometru gara patrulēšanas josla, tuvākajās nedēļās sāksies žoga izbūve. Šajos posmos ir noslēgusies projektēšana, ir uzsākta trases nospraušana dabā un valstij piekritīgajās zemes vienībās ir pabeigta atmežošana.
Žogu šajās darbu daļās plānots pabeigt līdz 2024.gada jūlijam.
BNN jau vēstīja, ka kopumā paredzēts izbūvēt Latvijas-Baltkrievijas valsts robežas joslu 173 kilometru garumā. Visas robežapsardzības infrastruktūras izbūvi plānots pabeigt līdz 2025.gadam, tostarp žogu aptuveni 150 kilometru garumā – līdz 2024.gada jūlijam, bet robežas joslas labiekārtošanu – līdz gada beigām.
Lasiet arī: Krievijas Voroņežas pilsētā pēc Ukrainas drona uzbrukuma izsludina ārkārtas stāvokli