Tirgotāju asociācija: Sadārdzinājums sieram un labības pārstrādes produktiem gada laikā pārsniedz divas reizes

Sadārdzinājums sieram un labības pārstrādes produktiem gada laikā pārsniedz divas reizes, liecina Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) veiktais patēriņa preču cenu salīdzinājums veikalos.

Piena produktu grupā gada laikā vērojams cenu pieaugums visām precēm vidēji par 25%, tostarp lielākais kāpums ir sieram, kas sadārdzinājies vidēji divas reizes. Trešajā ceturksnī salīdzinājumā ar otro ceturksni cenu kāpums bija 10-20% robežās. Izņēmums ir krējums un sviests, kuriem cenas ir kritušās. Olu cena ir pieaugusi vidēji par 50% gan salīdzinājumā ar iepriekšējā gada septembri, gan otro ceturksni, tomēr cenas ir identiskas pavasara cenām.

Arī gaļas produktiem turpinās cenu kāpums gan salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni, gan 2021.gada septembri, liecina LTA dati.

Kopumā gaļas produktiem cenu vidējais kāpums tuvojas divām reizēm, bet sardelēm – pārsniedz divas reizes. Vismazākais cenu kāpums – 30% gada laikā un 7% ceturksnī – ir cīsiņiem.

Vidējā cena baltmaizei turpina pieaugt, tomēr vēl arvien baltmaize ir lētāka nekā 2021. un 2020.gadā. Labības produktu grupā straujākais cenu kāpums ir auzu pārslām un mannai, kur cenas gada laikā ir kāpušas divas reizes. Savukārt griķiem, makaroniem un miltiem cenu kāpums ir par 50%. 

Arī cukura cena ir strauji kāpusi, lai gan šobrīd vēl nesasniedz 2016.gada maksimumu. Vienlaikus turpinās sāls cenas kritums, un tā tuvojas cenai pirms gada.

Augļu un dārzeņu grupā situācija ir vislabākā, norāda LTA, un uzsver, ka šeit cenu kāpumu bremzē arī samazinātā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme. Minimāls cenu kāpums ir āboliem, apelsīniem, kartupeļiem, burkāniem un sīpoliem. Savukārt cenas kritušās mandarīniem, kivi, citroniem un tomātiem. Lielāks cenu kāpumi gada laikā ir banāniem, šampinjoniem un kāpostiem – par 25%.

Turpinās eļļas cenu kāpums – par 65% gada laikā un 15% ceturksnī – gan rapšu, gan saulespuķu eļļai.

Dzērienu grupā tējas cena ir zemāka nekā iepriekšējā gadā un krītas. Savukārt kafijai ir augšupejoša cenas tendence un gada laikā pieaugums ir par 60%. Nedaudz pieaugušas minerālūdens un limonāžu cenas, ko ietekmē depozīta ieviešana šai kategorijai. 

Aprēķinot cenu izmaiņas, LTA ņem vērā vidējās cenas lielāko mazumtirdzniecības uzņēmumu veikalos no cenu zīmēm, nerēķinot ražotāju noteiktās akciju cenas.

 
Saistītie raksti

Jaunākās Ziņas