Valsts kanceleja rosina noteikt aizliegumu priekšvēlēšanu aģitācijā izmantot automātiski pārvaldītus tiešsaistes platformu kontus jeb tā saucamos “botus”.
Tādu priekšlikumu Valsts kanceleja piedāvā grozījumiem Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas sākotnēji virzīti pēc Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča iniciatīvas par mākslīgā intelekta izmantošanas priekšvēlēšanu aģitācijā “uzrādīšanu”.
Valsts kanceleja skaidro, ka vēlētāju gribai ir jābūt brīvai, attiecīgi brīvam ir jābūt arī gribas veidošanās procesam.
Kā norāda Valsts kanceleja, mūsdienās vēlētāju gribas veidošanos lielā mērā ietekmē sociālo mediju tiešsaistes platformas, īpaši “Facebook”, “X”, “Youtube”, “TikTok” un citas.
Izmantojot automātiski pārvaldītus vai automātiski kontrolētus tiešsaistes platformu kontus, ar kuriem tiek izplatīta priekšvēlēšanu aģitācija, tiek manipulēta informācija, proti, tiek mākslīgi palielināts skatījumu, komentāru vai kopīgošanas reižu skaits vai citādi radīta aktivitāte konkrētajam saturam, kas attiecīgi konta reālajiem sekotājiem un abonentiem rada viltus priekšstatu par, piemēram, plašu atbalstu konkrētajai priekšvēlēšanu aģitācijai, uzsver Valsts kanceleja.
Valsts kanceleja norāda, ka sociālo mediju tiešsaistes platformu algoritms, ņemot vērā aktivitāti attiecībā uz konkrētu ierakstu, šādam priekšvēlēšanu aģitācijas saturam piešķir prioritāti un tādējādi tas kļūst pieejams lielam sociālo mediju tiešsaistes platformas lietotāju skaitam. Piemēram, priekšvēlēšanu aģitācijas saturs kļūs redzams ne tikai konkrētā konta sekotājiem, bet būtiski plašākam lokam.
Valsts kancelejas ieskatā priekšvēlēšanu aģitācijas saturs, kas izplatīts, izmantojot automātiski pārvaldītus vai automātiski kontrolētus tiešsaistes platformu kontus, manipulē ar vēlētāju brīvas gribas veidošanās procesu, un šādas metodes būtu aizliedzamas.