Konkurences padomes (KP) mediju pārstāve Zane Gorškova ziņo, ka padome un akciju sabiedrība Liepājas autobusu parks (LAP) aizvadītajā ceturtdienā, 26. oktobrī, ir noslēgušas administratīvo līgumu par tiesiskā strīda izbeigšanu. Ar to uzņēmums sevi atzīst par nelikumīgas tirgus vienošanās – karteļa – dalībnieku.
Šis strīds bija par KP lēmumu, ar ko konstatēts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos kartelis. LAP ir apņēmies atsaukt pieteikumu tiesā par apstrīdēto KP lēmumu, samaksāt piemēroto naudas sodu par dalību aizliegtā vienošanās, kā arī turpmāk izglītot darbiniekus par konkurences tiesībām.
Šī gada 5.janvārī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu, ar kuru konstatēja LAP, SIA Latvijas Sabiedriskais Autobuss un AS Nordeka aizliegtu vienošanos VSIA Autotransporta direkcija organizētajos iepirkumos. Tie paredzēja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem. Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu
trim uzņēmumiem piemērots naudas sods – kopumā 1 974 923,81 eiro.
VSIA Autotransporta direkcija 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālas nozīmes maršrutos ar autobusiem līdz 2030.gadam. Iepirkums tika izsludināts par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu maršrutu tīkla daļās (lotēs), kur jāapkalpo 65 miljoniem kilometru gadā. Iepirkumā kopējais maršrutu tīkls tika sadalīts 16 daļās jeb lotēs ar apjomu no 2,5 līdz 6 miljoniem kilometru gadā katrā lotē. Vienlaikus iepirkuma nolikums noteica tirgus dalībnieku pakalpojuma apjoma ierobežojumus, ko viens pretendents maksimāli var iegūt konkursā – proti, ne vairāk kā 15 milj. kilometru gadā.
KP izpētē secināja, ka LAP, SIA Latvijas Sabiedriskais Autobuss un AS Nordeka, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 miljoni kilometru gadā –, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju. Tās bija ne tikai ziņas par lotu (to daļu) sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos. Šie uzņēmumi vienojās, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētā lotē, arī par piedalīšanās formu iepirkumā – individuāli vai veidojot apvienības, tādējādi savstarpēji sadalot vienas lotes kilometrus lietas dalībnieku starpā.
Šā gada februārī LAP, SIA Latvijas Sabiedriskais Autobuss un AS Nordeka pārsūdzēja KP 5.janvāra lēmumu. Administratīvā apgabaltiesa ierosināja trīs atsevišķas tiesvedības. KP un LAP noslēgtais Administratīvais līgums ir pamats abu tiesvedības izbeigšanai, un šajā daļā KP lēmums kļūs neapstrīdams, ziņo padomes pārstāve.
[BNN piebilde. Iespējams, LAP iepriekš kareivīgās nostājas maiņu veicināja Satiksmes ministrijas un mediju pārmetumi par autobusu reisu atcelšanu – uzņēmumam piedzīvojot hronisku šoferu trūkumu – un reputācijas zaudējumi par atpirkšanos no sava pienākuma ar nelielām soda naudām. Turklāt tas, ka LAP akcionāri ir agrāk politiski ļoti ietekmīgie “oligarhi” Andris Šķēle un Ainārs Šlesers, pievērš šim pasažieru pārvadātājam pastiprinātu sabiedrības un valsts pārvaldes uzmanību.]
Seko mums arī Facebook, Draugiem un X!
Lasiet arī: Briškens par reģionālo autobusu reisiem: izdevīgāk ir atcelt, nevis mēģināt nodrošināt