2022. gada martā Satiksmes ministrija (SM) bija sagatavojusi informatīvo ziņojumu (IZ), kas saturēja informāciju par izmaksu pieaugumu “Rail Baltica” projektā, iesniegšanai Ministru kabinetā (MK). Šī ziņojuma tālāku virzību apturēja tā laika satiksmes ministrs Tālis Linkaits, vēlāk valdībā iesniedzot IZ, kas saturēja zemākas aplēses par projekta izmaksām, informē Satiksmes ministrija.
Gatavojot regulārās atskaites par projekta ieviešanu, 2022. gada martā SM tika sagatavots IZ “Par “Rail Baltica” projekta ieviešanas progresu Latvijā”. Šajā ziņojumā norādīts, ka 2021. gada cenās projekta finanšu resursu deficīts Latvijas aktivitāšu īstenošanai jau varētu būt sasniedzis 1,6-1,7 miljardus eiro, un ka projekta Latvijas aktivitāšu kopējās izmaksas sasniegušas jau 3,4 miljardus eiro.
Taču no Tiesību aktu portālā pieejamās informācijas secināms, ka šīs ziņojuma versijas iesniegšanu MK apturējis tā laika satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Tā vietā MK 2022. gada 24. maija sēdē tika izskatīta jauna ziņojuma versija, kurā norādīta atšķirīga informācija par “Rail Baltica” projekta izmaksu deficītu. Attiecīgi, izmainītajā ziņojuma versijā norādīts, ka deficīts 2016. gada cenās varētu būt sasniedzis tikai 0,64 – 0,74 miljardus eiro, un ka kopējās projekta Latvijas aktivitāšu izmaksas būšot 2,4 miljardi eiro.
Balstoties uz šī gada 11. jūnijā izskatīto IZ Ministru kabinetā, jau 2021. gadā iekšējās aplēses par “Rail Baltica” projekta izmaksām Latvijas aktivitātēm bija sasniegušas gandrīz piecus miljardus eiro. Šāds secinājums izdarīts, ņemot vērā starptautiskā kopuzņēmuma “RB Rail” sniegtās aplēses par tā brīža tehnisko projektu datiem. Tādēļ nav skaidrs, kāpēc Linkaita iesniegtajos ziņojumos netika norādīta pilnvērtīga un aktuālā informācija par projektam nepieciešamo investīciju pieaugumu, informē satiksmes ministra padomnieks Edgars Klētnieks.
Arī 12. jūnijā Valsts kontroles (VK) publicētajā ziņojumā norādīts, ka lēmumu pieņemšanā un projekta uzraudzībā nepietiekami bijis iesaistīts MK. Valsts kontrole secinājusi, ka SM ir apstiprinājusi projekta tvēruma izmaiņas, taču ne visos gadījumos MK ir ticis informēts par izmaiņām, salīdzinot ar sākotnēji apstiprināto, šo izmaiņu pamatojumu, ietekmi uz projekta kopējām izmaksām un valsts budžetu.
Lai nodrošinātu caurskatāmību par “Rail Baltica” projekta līdzšinējo ieviešanu un pārvaldību, SM ir uzsākusi atslepenot dokumentus, kuriem iepriekš ticis noteikts ierobežotas pieejamības statuss.
Visi atslepenotie IZ ir brīvi pieejami šeit.
Lasiet arī: Megaprojekts, kas grimst haosā: Kas notiek ar Rail Baltica?
Lasiet arī: “Rail Baltica” projekta ieviešanai Baltijā ir 10-19 miljardu eiro budžeta deficīts