Eiropas Savienības (ES) galvenā amatpersona, kas atbild par digitālajiem jautājumiem, otrdien, 26.septembrī, raksturojusi gaidāmās Slovākijas vēlēšanas kā “pārbaudes darbu”, lai novērtētu Eiropas vēlēšanu spējas aizsargāties pret Krievijas iejaukšanos, kura izmanto tiešsaistes dezinformācijas kampaņas, ko bieži dēvē par “daudzmiljonu eiro vērtu masu manipulāciju ieroci”, raksta Politico.
Parlamenta vēlēšanas Slovākijā, kas paredzētas 30.septembrī, guvušas zīmīgumu, ņemot vērā pretrunīgos jautājumus saistībā ar Krieviju un Ukrainu. Aptaujās vadošā partija, populistiskā Smer-SD, ko vada bijušais premjerministrs Roberts Fiko (Robert Fico), ir par militārā atbalsta Ukrainai pārtraukšanu, tāpēc vēlēšanas ir izšķirošs pārbaudījums Slovākijas nostājai šajos jautājumos, kā norādījusi Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētāja vietniece Vera Jurova (Věra Jourová), kas ES līmenī pārrauga digitālās lietas un demokrātiju.
EK un Slovākijas plašsaziņas līdzekļu regulators tikās ar lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem, tostarp Facebook Meta, Google Alphabet un TikTok, mudinot tos ieguldīt vairāk dezinformācijas apkarošanā pirms Slovākijā gaidāmajām parlamenta vēlēšanām. Slovākija ir atzīta
par “auglīgu zemi” Krievijas prokrieviskajiem naratīviem,
un aptaujā atklājās, ka vairāk nekā puse slovāku uzskata, ka vēlēšanas varētu tikt manipulētas. Jurova teikusi, ka uzņēmums Meta apsolījis palielināt darba roku skaitu saistībā ar faktu pārbaudi, lai apkarotu nepatiesību izplatīšanu platformā Facebook, kas ir populāra Slovākijā.
EK otrdien, 25.septembrī, publicēja detalizētus ziņojumus par to, kā sociālie mediji Facebook, YouTube un TikTok 2023.gada pirmajā pusgadā rīkojušies ar tiešsaistē izplatītajām viltus ziņām. Sociālo mediju uzņēmumi 2023.gada pirmajā pusgadā ir konstatējuši aktivitātes, kurām bija raksturīgas Krievijas valsts sponsorētas ietekmes kampaņas.
YouTube slēdza vairāk nekā 400 kanālu, kas bija iesaistīti koordinētās ietekmes operācijās, kuras saistītas ar Krievijas valsts sponsorēto Interneta pētījumu aģentūru (IRA), kā ziņoja Google. TikTok likvidēja vairākas dezinformācijas kampaņas, tostarp vairāk nekā 3 000 viltus Krievijas kontu tīklu un 418 000 kontu, kas vācu valodā izplatīja nepatiesu saturu par karu Ukrainā un tā ietekmi uz ES ekonomiku, kā arī slēdza 5,9 miljonus viltus kontu. LinkedIn slēdza vairāk nekā 6,7 miljonus viltus kontu. Meta atklāja, ka likvidējusi vairāk nekā miljonu viltus kontu.
Jurova kritizēja X (agrāk Twitter) par nespēju efektīvi apkarot dezinformāciju savā platformā, sakot, ka tajā bija
vislielākais maldinošas vai nepatiesas informācijas ierakstu īpatsvars.
Jurova uzsvēra, ka, lai gan Īlona Maska (Elon Musk) platforma X ir atteikusies no Prakses kodeksa dezinformācijas jomā, uz to joprojām attiecas Digitālo pakalpojumu likums, kas tagad ir pilnā spēkā. Tas nozīmē, ka X joprojām ir pienākums ievērot noteikumus par dezinformāciju un tiešsaistes satura moderēšanu ES.
Lasiet arī: Sabiedriskie mediji kategoriski iebilst pret ieceri no 2026.gada aizliegt saturu krievu valodā