Savukārt to cenas turpina strauji kāpj: šogad vidējā cena par darījumu mēnesī bija 8647 eiro, gada laikā pieaugot par 28%. Kāpēc tā?
Jaunu automašīnu reģistrācija Latvijā šī gada deviņos mēnešos ir ievērojami augusi, savukārt šajā laikā valstī tika reģistrētas 37 046 lietotas (no ārvalstīm ievestās) automašīnas – par 8,6% mazāk nekā līdzīgā laika periodā pērn. Tikmēr Latvijas iekšējā tirgū notikuši kopumā 166,5 tūkstoši lietotu mašīnu pirkšanas un pārdošanas darījumu, taču šajā rādītājā ir vērojama vēl lielāka negatīva tendence.
Līdz ar to kopumā, kā liecina automašīnu vēstures informācijas sniedzēja autoDNA apkopotie dati, lietotu spēkratu pirkšanas apjoms Latvijā ir sarucis par 16%. Iekšējo darījumu ziņā 2022.gads iesākās līdzīgi kā pērnais, un pirmajos četros mēnešos darījumu skaits bija līdzīgs. Tomēr līdz ar maiju situācija lietoto auto tirgū sāka strauji mainīties.
Pērn kopš marta līdz pat gada beigām vidēji mēnesī bija vairāk nekā 20 tūkstoši pirkšanas–pārdošanas darījumu, maijā teju sasniedzot pat 30 tūkstošus.
Šogad kopš jūnija mēnesī bija vidēji pārdoti vien 15 tūkstoši lietotu auto.
«Kad šķita, ka Covid-19 pandēmija un tai sekojošais «lokdauns» beidzot būs aiz muguras un viss pamazām atgriezīsies savā ierastajā ritējumā, sekoja Krievijas iebrukums Ukrainā. Tas ļoti ietekmēja darījumu apjomu ar transportlīdzekļiem, un šo ietekmi jutīsim vēl ilgu laiku,» skaidroja autoDNA pārstāvis Latvijā Agris Dulevičs.
Savukārt pašmāju autovadītāju vidū iecienītāko ražotāju topa galvgalis lietoto automašīnu sarakstā nav būtiski mainījies. Joprojām pārliecinoši pieprasītākais zīmols ir BMW, kas vietējā tirgū šī gada deviņos mēnešos pirkts/pārdots 27 701 reizi. Nemainīgi populārs arvien ir «tautas vāģis» VW (23 093 darījumi), no tā īpaši neatpaliek Audi (20 860) un Volvo (16 176). Desmit tūkstošu darījumu robežu pārsniedz arī Mercedes-Benz (10 242). Vēl pieprasītāko auto desmitniekā ir arī Opel, Renault, Nissan, Ford un Toyota.
BMW zīmola ilggadējā līderība Baltijas valstīs, apgalvo Dulevičs, balstās vienkāršā apsvērumā: šiem auto vērtība krītas lēnāk nekā citām automašīnām. Tomēr mūsu tops būtiski atšķiras no citām Eiropas valstīm. Piemēram, Polijā BMW starp lietotajiem auto ierindojas tikai sestajā vietā, tur augšgalā ir Opel vai Ford – Latvijā ne tik populāri zīmoli. Taču jaunu automašīnu tirgū mūsu tradīcijas pamazām mainās: tur šobrīd pirktāko vidū ir spēkratu zīmoli, kas lietoto auto rangu tabulā atrodas desmitnieka lejasgalā.
Kāpēc lietotu auto pirkšanas apjoms tik strauji sarūk, bet to cenas aug? Tas īsti neatbilst skarbajiem inflācijas rādītājiem un ekonomiskai situācijai valstī, kas būtiski ietekmē arvien lielāku daļu sabiedrība. Tas pats ir attiecināms arī uz jaunu automašīnu iegādāšanos – cilvēki ir gatavi maksāt milzu summas par spēkratiem
«Viss aizsākās jau pandēmijas laikā, kad automašīnu komponenšu piegādes ķēdes apstājās vai būtiski kavējās. Tas strauji palielināja pieprasījumu pēc jauniem auto, kas attiecīgi veidoja garās rindas pēc pasūtījumiem. Tādēļ industrijā notiekošais pakāpeniski veicināja arī cenu pieaugumu starp lietotiem auto. Jau pērn automašīnas cenu pieaugums bija ap 20%. Šogad tam visam pa vidu vēl daudzas automašīnas izpirka Ukraina vai tā dēvētās NVS valstis. Tas palielināja pieprasījumu pēc lietotiem automobiļiem Eiropā un attiecīgi arī to cenu,” skaidro Agris Dulevičs.
Tāpat autoDNA apkopotā indformācija liecina, ka pēdējos gados kopējā autoparka vidējais vecums nav mainījies, tam saglabājoties 13-14 gadu robežās. Tirgū piedāvāto populārākā zīmola BMW spēkratu vidējais vecums ir 15 gadi, bet “Audi” – pat 16 gadi. Savukārt vecuma ziņā jaunākie pārdotie auto bijuši “Toyota” un “Nissan” (12 gadi).