Liepājā asi protestē pret Ogres pašvaldības darbinieces iecelšanu tās speciālās ekonomiskā zonas (SEZ, pārzina ostu) valdē. TV3 raidījums Nekā personīga ziņo, ka Ministru prezidents tāpēc nav pārliecināts, vai viņš jautājumu par šo satiksmes ministra virzīto kandidāti iekļaus MK sēdes darba kārtībā.
Pirmo reizi valdības vadītājus Krišjāni Kariņu (JV) aicina valdībā neapstiprināt kādu valsts pārstāvi darbam Liepājas SEZ. Pilsētas politiķi un uzņēmēji norāda, ka satiksmes ministra Jāņa Vitenberga (NA) virzītai kandidātei nav jaunajam darbam nepieciešamās pieredzes un zināšanu. Toties viņa aktīvi piedalījusies procesos, lai atbrīvotos no Ogres mēram Egilam Helmanim (NA) neērtajiem Ogres vēstures un mākslas muzeja darbiniekiem.
Par notiekošo raidījuma sižetā vairāk stāsta žurnālistie Ilze Jaunalksne-Rēdere:
“– Liepājas speciālā ekonomiskā zona aizņem turpat četrus tūkstošus hektārus jeb aptuveni 65 procentus no pilsētas teritorijas. Tajā atrodas ne vien osta; arī starptautiska lidosta, industriālie biznesa parki. Liepājas SEZ ietilpst arī karosta un citas degradētās teritorijas. Tās palikušas pēc atbrīvošanās no padomju armijas militārajām bāzēm.
Savas specifikas dēļ Liepājai ir atšķirīgs pārvaldības modelis no abām pārējām lielajām ostām Rīgā un Ventspilī. Tajā ir iekļauti arī cilvēki no biznesa vides. Liepājas SEZ pārvalda valde 9 cilvēku sastāvā – trīs pilsētas domes deputāti, trīs Liepājas biznesa cilvēki un trīs valsts pārstāvji. Šos trīs deleģē Ekonomikas, Finanšu un Satiksmes ministrijas, viņus apstiprina un atceļ no amata ar valdības lēmumu. Mainoties ministriju politiskajai vadībai, nereti nomainās arī valsts pārstāvji.”
Liepājas SEZ valdes sastāvs: tās priekšsēdētājs Uldis Sesks (pilsētas domes deputāts – Liepājas partija/AS), priekšsēdētāja vietnieks Jānis Vilnītis (pilsētas domes deputāts – Latvijas Reģionu Apvienība/AS), valdes locekļi Gunārs Ansiņš (pilsētas domes priekšsēdētājs – Liepājas partija/AS), Juris Burņevskis (būvuzņēmuma SIA LVCT īpašnieks), Andris Ozols* (Liepājas ostas nomnieku asociācijas pārstāvis), Āris Ozoliņš (Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes priekšsēdētājs), Edmunds Valantis, (Ekonomikas ministrija) Jolanta Plūme (Finanšu ministrija), Inese Birziņa (Satiksmes ministrija). [* Bijušais ilggadējais Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors, Rīgas Tehniskās universitātes lektors – BNN.]
SEZ valdes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Vilnītis raidījumam skaidro:
“– Pa šiem 26 gadiem mums faktiski no ministrijas ir virzīti speciālisti. Tie lielākoties bijuši paši ministrijas darbinieki, kādā retā izņēmumā darbinieks, kurš ir saistīts ar ministriju, piemēram, LIIA vadītājs, kurš bija saistīts ar ministriju. Bet, ja mēs tā paskatāmies šķērsgriezumā, tie bijuši valsts sekretāri, viņu vietnieki, vai departamentu vadītāji.”
Kad pirms pāris nedēļām satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs bija darba vizītē Liepājā,
viņš neminēja, ka plāno mainīt ministrijas pārstāvi Liepājas SEZ.
No medijiem Liepājas politiķi un uzņēmēji uzzināja, ka ministrijas departamenta vadītājas vietnieces Ineses Birziņas vietā tiek virzīta Dana Bārbale no Ogres novada pašvaldības.
Bārbales CV liecina, ka viņa Ogres domē strādā desmit gadus. Vispirms vadījusi Administratīvo departamentu. Kā viens no nozīmīgākajiem karjeras projektiem minēta gājēju tuneļa izbūve zem dzelzceļa sliedēm. Pēdējos piecus gadus viņa ir izpilddirektora vietniece. Nodrošina centrālās administrācijas darbu, pieņem darbā un atbrīvo darbiniekus, nosaka viņu mēnešalgas. Pēc izglītības juriste. Norādīts, ka aktīvi iesaistās sociālās uzņēmējdarbības attīstībā, ir sociālā mentore nodibinājumā Caritas Latvija.
Atbildīgie par Liepājas speciālās ekonomiskās zonas attīstību uzsver, ka šobrīd priekšā ir daudz izaicinājumu gan ostā, gan lidostā. Liepājai kopš Covid-19 pandēmijas nav izdevies atjaunot regulāros avioreisus. Tāpat jāizlemj par rūpnīcas Liepājas metalurgs teritorijas turpmāko attīstību, kas nav vienkārši, jo daļa mantas pieder Turcijas investoram. Tāpēc SEZ valdes priekšsēdētāja vietnieks uzskata, ka tieši satiksmes ministrijas pārstāvim SEZ valdē nepieciešamas citas kompetences nekā tās, kas ir Danai Bārbalei.
Turpina Vilnītis:
“– Visu cieņu Danas Bārbales kundzes pieredzei, sociālās uzņēmējdarbības jomā un pašvaldības jomā. Tā pieredze droši vien ir būtiska vismaz Ogrei. Bet mūsu gadījumā pieredze ir saistīta ar šīm te trim jomām.
Šeit ir vajadzīgas citas zināšanas, cita lēmumu pieņemšanas pieeja.
Mums Liepājas lidostā izaicinājums ir, kā atgriezt šos regulāros reisus. Es jau piesaucu lielāko izaicinājumu – apmēram 120 hektāru bijušās Liepājas metalurgs teritorijas, kas ir degradēta, piesārņojumu pilna. Šeit ir nepieciešama sanācija, attīstība. Nāks investori. Ir ļoti svarīgi, ka tā pieredze, ko šis cilvēks nes [Satiksmes ministrijas virzītais], nāktu mums kā pievienotā vērtība.”
Viņam raidījumā oponē lēmuma pieņēmējs – satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs:
“– Es domāju, tā ir katra ministra izvēle. Un esošais regulējums atļauj virzīt savus pārstāvjus. Es to esmu izdarījis. Es nedomāju, ka bija nepieciešams saņemt kādu saskaņojumu no konkrētajām pašvaldībām, kurās atrodas mūsu lielās ostas.
[Nekā personīga:] Ar ko tad jūs apspriedāties?
– Nē, tas ir mans lēmums. Te ir svarīga profesionalitāte, juridiskā izglītība un pieredze iepriekšējā darbā, Ogre ir lielākais novads. Te ir svarīgi, kā tiek vadīti infrastruktūras objekti un pārvaldītas kapitālsabiedrības. Te ir svarīgas prasmes, kas man palīdzēs ministrijai ikdienā saņemt informāciju, kas notiek Liepājas ostā.”
Raidījums skaidro, ka atšķiras versijas, cik sen Vitenbergs pazīst Ogres pašvaldības darbinieci. Ministrs apgalvo, ka sadarbība ilgusi vairākus gadus. Kad viņš, būdams ekonomikas ministrs, centies veicināt vietējo materiālu izmantošanu būvniecībā, un visi zinot, ka viens no veiksmīgiem piemēriem esot jaunā Ogres bibliotēkas ēka, pie kā Bārbale arī esot bijusi klāt. Savukārt Bārbale atzīst, ka Vitenbergu pazīst nesen.
Ogres novada pašvaldības izpilddirektora vietniece Dana Bārbale:
“– Šim amatam mani uzrunāja ministrs Vitenberga kungs.
[Nekā personīga:] Un kad?
– Es vairs neatceros.
[Nekā personīga:] Ilgi domājāt?
– Domāju. Apdomāju savu dalību. Izvērtējot gan savas zināšanas, gan pieredzi, nolēmu pieteikties.
[Nekā personīga:] Ar Vitenberga kungu bijāt pazīstama, cik sen?
– Es viņu zinu kā ministru, esmu redzējusi par viņu , kā teikt dažādās publikācijās. Tā es nevaru pateikt, ka es viņu zinu personīgi. Bet tuvāka komunikācija mums ar viņu izvērsusies tieši pēdējā laikā – saistībā ar šo te iespēju pretendēt uz šo te amatu.”
Nekā personīga vaicā, Vitenbergs atbild:
“Kad jūs ar viņu iepazināties?
– Es iepazinos ekonomikas ministrijas laikā, kad vadīju šo ministriju. Un strādāju pie tā, lai izmantotu vietējo materiālu būvniecībā.”
Bārbales vīrs ir Ričards Bārbals. Līdz šī gada februārim viņš bijis īpašnieks Ogrē reģistrētā uzņēmumā TC Grupa, kas nodarbojas ar būvniecībā izmantojamo koku produktu ražošanu. Uzņēmums savā Instagram profilā 2018.gadā lepojās ar tā sadarbības partneru veikumu Ogres sabiedrisko tualešu būvi pilsētas centrā. Šie būvdarbi izpelnījās mediju uzmanību, jo to izmaksas sasniedza gandrīz 120 tūkstoš eiro. Laikā, kad iepirkums īstenots, pašvaldības vadītājs bija Egils Helmanis.
Bārbale aktīvi līdzdarbojās novada domes priekšsēdētāja konfliktā ar Ogres vēstures un mākslas muzeja darbniniekiem. Muzeja pārstāvji iebilda Helmaņa iecerei izstādīt Krievijas oligarha Pjotra Avena privāto porcelāna kolekciju muzejā kara gadadienas priekšvakarā. Vēlāk izrādījās, ka Ogres novada vadītājs pats ticies ar sankcijām pakļauto Avenu viņa Latvijas mītnē – Klauģu muižā (Madonas novadā), ko Helmanis sākumā noliedza.
Kopš tā brīža savstarpēja neuzticēšanās tikai pieauga. Konflikts savu kulmināciju sasniedza brīdī, kad muzeja direktorei pārmeta septiņus gadu vecu dokumentu iespējamu viltošanu un interešu konfliktu. Muzeja direktores kabineta durvis tika aizzīmogotas, un tās uzraudzīja Helmaņa vadītās pašvaldības policijas darbinieki.
Nekā personīga citē TV3 ziņu sižetu, kurā 14.aprīlī izsakās tobrīd vēl Ogres Vēstures un mākslas muzeja direktore Evija Smiltniece:
“– Saņēmu ziņu no Danas Bārbales, ar pieprasījumu ierasties darba vietā. Es norādīju, ka darba laiks ir beidzies un visu iespējams būs risināt darba dienā. Reakcija bija ļoti neadekvāta – mana kabineta durvju aizzīmogošana.”
Smiltniece pēc šīs pēdējās epizodes gandrīz trīs mēnešus ilgušajā konfliktā iesniedza atlūgumu. Tagad gaidāma tiesa par pašvaldības mobingu pret muzeja vadītāju.
Nekā personīga vaicā, Vitenbergs atbild:
“Vai Bārbale bija Helmaņa ieteikta kandidāte?
– Nē, ar Helmaņa kungu pat neesam runājuši par šo kandidatūru.
Neprasījāt viņam padomu?
– Nē.”
Nekādu iebildumu pret Danu Bārbali nav Nacionālās apvienības partijas vadībai. Kaut viņu nepazīstot. Valde šonedēļ esot uzklausījusi Vitenberga teikto par satiksmes ministrijas kandidāti, un viņas spējas īstenot valsts intereses Liepājas SEZ esot ministra atbildība.
Nacionālās apvienības valdes priekšsēdētājs Raivis Dzintars:
“– Man nav bijusi iespēja pārliecināties, cik viņi ir savstarpēji bijuši pazīstami. Vai partijas priekšsēdētājam, vai valdei 18 cilvēku sastāvā izmeklēt šādus jautājumus – tas praktiski ir neiespējami. Ir nepieciešams uzticēties ministram.
[Nekā personīga:] Bārbales kundze ir ieņēmusi aktīvu lomu Ogres pašvaldības konfliktā ar Ogres muzeju. Cik tālu tas palīdzēs jūsu argumentācijā par to, ka šī kandidatūra ir laba valsts darbam?
Tas nepalīdzēs šai kandidatūrai. Dos pamatu dažādām spekulācijām. Jā, to nevar noliegt. Vai tam ir saistība ar viņas spējām un kompetencē strādājot ostā, es domāju, ka ne.”
Notiekošo komentē Latvijas Stividorkompāniju asociācijas priekšsēdētājs un Liepājas SEZ valdes loceklis Āris Ozoliņš:
“Šī ziņa mums nāca diezgan nesaprotami. Diez vai ministra kungs varēja nominēt pārstāvi no pašvaldības, izpilddirektora vietnieci no Ogres novada pašvaldības, nepakonsultējoties ar pašvaldības vadītāju Helmaņa kungu, kurš pārstāv Nacionālo apvienību.”
Latvijas Stividorkompāniju asociācija vērsusies pie satiksmes ministra un valdības vadītāja, lūdzot valdībā neapstiprināt Danu Bārbali Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā. Vitenberga un stividoru priekšstati par to, kas ir profesionālis, atšķiras.
Ministru prezidents Krišjāņš Kariņš:
“– Es zinu, ko satiksmes ministrs ir iecerējis, un es faktiski piekrītu stividorkompānijām pēc būtības.”
Projekts par Bārbales iecelšanu Liepājas SEZ vēl atrodas saskaņošanā līdz 3.maijam, bet pēc svētkiem būtu jānotiek balsojumam valdībā.
Nekā personīga vaicā, Kariņš atbild:
“Kā pats balsosiet? Triju iestāžu saskaņošana vēl tikai vajadzīga un Vitenbergs negrasās atkāpties no šīs savas kandidatūras.
– Es neesmu pārliecināts, ka es to vispār likšu darba kārtībā.
Tā ir viena no retām lietām, ko Ministru prezidents pilnībā kontrolē.
Man vēl nav bijusi saruna ar satiksmes ministru par šo.
Es ar viņu [Jāni Vitenbergu] runāšu, iespējams prātīgi būtu iet citu ceļu. Iespējams, kandidāte [Dana Bārbale] arī izturētu konkursu, par to es neko nezinu, bet mēs atkal turpinām iet veco ceļu – izvelkam nosacīti kādu savējo un noliekam amatā. Tas darbojās politiskajā birojā, kur veido politiku. Liepājas SEZ attīsta ekonomiku – tur, iespējams, vajadzīgas pavisam citas iemaņas.”
Kā Nacionālās apvienības pārstāvis Rīgas brīvostā jau darbojas cits Ogres pašvaldības pārstāvis – domes priekšsēdētāja vietnieks Gints Sīviņš. Arī viņu darbam ostā virzīja Jānis Vitenbergs, tobrīd būdams ekonomikas ministrs. Sīviņš patlaban ir arī ārštata padomnieks ekonomikas ministrei Ilzei Indriksonei (NA).
Vitenbergs apgalvo, ka Bārbales juridiskās zināšanas noderēšot ostas reformas tālākā īstenošanā. Jāpiebilst gan, uzsver Nekā personīga, ka Liepāja saglabā savu līdzšinējo juridisko pārvaldības modeli ostā [līdz 2035.gadam].
Lasiet arī: FOTO| Piketa dalībnieki: Helmanis nav Lāčplēsis