Rīgas dome (RD) plāno ieviest sabiedriskā transporta joslas, kā arī strādā pie risinājumiem, lai sabiedriskais transports pilsēta pārvietotos bez ierobežojumiem, informē Rīgas pašvaldības pārstāve Tatjana Smirnova.
Smirnova norāda, lai padarītu sabiedrisko transportu par rīdziniekiem un pilsētas visiem ērtāko, ātrāko un finansiāli izdevīgāko pārvietošanās veidu, kā arī vienlaicīgi samazinātu privāto transportlīdzekļu skaitu pilsētā, risinot gaisa un vides piesārņojuma problēmu, tiek atjaunota sabiedriskā transporta infrastruktūra.
Kopumā divu gadu laikā Rīgā realizēti apjomīgi darbi – ieviesti 50 dažāda veida satiksmes uzlabojumi, izveidotas 11 jaunas sabiedriskā transporta joslas, kas ļauj paātrināt sabiedriskā transporta kustību, uzstādīti 11 sabiedriskā transporta prioritātes luksofori, kas ieslēdz zaļo gaismu brīdī, kad piebrauc sabiedriskais transports, kā arī citi projekti, kas uzlabo sabiedriskā transporta kustību.
“Sabiedriskais transports – mana politiskā prioritāte, tāpēc pievēršam tam īpašu uzmanību arī šonedēļ, Eiropas mobilitātes nedēļā,” uzsver RD priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (JV).
Rīgas dome aicina iedzīvotājus piektdien, 22.septembrī, personīgos auto atstāt mājās un dienas gaitās doties ar sabiedrisko transportu, kas šajā dienā būs bez maksas. Ķirsis norāda, ka biežāka sabiedriskā transporta izmantošana bieži vien ir saistīta ar paradumu maiņu un šādas dienas ļauj izmēģināt sabiedriskā transporta iespējas tiem, kuri ikdienā pārvietojas ar privāto auto.
“Lai padarītu sabiedriskā transporta kustību ātrāku, pilsētā tiek veidotas sabiedriskā transporta joslas, izvietotas papildu ceļa zīmes un izbūvēti jauni luksofori. Kā viens no risinājumiem ir maršrutu pieturvietu optimizēšana vai pārplānošana, atbilstoši pasažieru pieprasījumam,” pauž Rīgas domes priekšsēdētājs.
Savukārt RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks skaidro, ka Rīgā turpinās plaši pašvaldības sabiedriskā transporta infrastruktūras atjaunošanas un pārbūves darbi, ar mērķi modernizēt infrastruktūru, padarīt tos ērtākus un pieejamākus, lai atslogotu pilsētu no privātajām automašīnām.
“Strādājam, lai pašvaldības sabiedrisko transportu integrētu kopā ar dzelzceļu un izveidotu “mobilitātes punktus”, kur, atstājot savu privāto automašīnu, cilvēks var iekāpt Rīgas pašvaldības sabiedriskajā transportā, vilcienā vai izmantot koplietošanas mikromobilitātes rīkus,” norāda Pulks, un piebilst, ka lai atbalstītu iedzīvotāju izvēli pēc viņu pieprasījuma un dažādu risinājumu analīzes, šā gada septembrī pēc divu gadu pārtraukuma tika atjaunota 1. trolejbusa satiksme, kā arī izveidoti papildu reisi 7. tramvaja līnijā.
Viens no risinājumiem, lai mudinātu rīdziniekus biežāk izmantot sabiedrisko transportu ir pasažieru biļešu reforma, padarot regulāru sabiedriskā transporta izmantošanu finansiāli pievilcīgu.
Pārvietoties ar sabiedrisko transportu, pērkot mēnešbiļeti, ir ekonomiski izdevīgāk, nekā katru dienu braukt ar privāto automašīnu. Vienas mēnešbiļetes cena neierobežotam braucienu skaitam ir 30 eiro un dažādām pasažieru kategorijām ir piešķirtas atlaides, piemēram, seniori, skolēni un cilvēki ar invaliditāti Rīgas sabiedriskajā transportā var braukt bez maksas.
Papildu informācija par iedzīvotāju grupām, kurām pieejami dažādi braukšanas maksas atvieglojumi, pieejama SIA Rīgas satiksme mājas lapā.
Iedzīvotāji novērtē sabiedriskā transporta joslu ieguvumus, jo sabiedrības pieprasījums pēc tām pieaug. Šobrīd Rīgā ir sabiedriskā transporta joslu kopgarums ir vairāk nekā 35 kilometri. Tādas ir izveidotas abos Maskavas ielas virzienos, Brīvības ielā, O. Kalpaka bulvārī, Raiņa bulvārī, Daugavgrīvas ielā un citviet. Arī nākotnē pašvaldība plāno attīstīt sabiedriskā transporta joslas, tomēr ne visās vietās, uzzīmējot joslu, var atrisināt satiksmes problēmas.
Sabiedriskā transporta joslu ieviešana iespējama pēc rūpīgas situācijas izpētes, veicot eksperimentus un simulācijas, lai ilgtermiņā tās neradītu satiksmes apgrūtinājumus citās blakus esošajās ielās. Šādi iespējamie risinājumi, izstrādājot Vanšu tilta pārbūves projektu, tiek modelēti arī Vanšu tiltam un Kr. Valdemāra ielai.
Analīze rāda, ka, izveidojot sabiedriskā transporta joslu uz Vanšu tilta, tas neuzlabos satiksmi, bet gluži pretēji – gan Kalnciema ielā, gan Lielirbes ielā tiktu radīti jauni satiksmes sastrēgumi, kas stieptos līdz pat tirdzniecības centram Spice. Šī satiksmes sastrēguma dēļ sabiedriskais transports nespētu pat aizbraukt līdz Vanšu tiltam, kur tam ir sabiedriskā transporta josla, un būtiski palēninātu sabiedriskā transporta satiksmi.
Lai uzlabotu un paātrinātu tramvaju un trolejbusu satiksmi, pašvaldība veic darbus, lai nodrošinātu pēc iespējas brīvāku un netraucētu to satiksmi, ieviešot luksoforu zaļos viļņus, kā arī kreisā manevra veikšanu, izbraukšanu no galapunktiem un sānu ielām bez apstāšanās.
Šādi risinājumi ir jau ieviesti daudzviet pilsētā. Piemēram, Brīvības gatves, Ropažu un Viļa Ģelbes ielas krustojumā, Graudu, Saulkalnes un Mālu ielas krustojumā, Saulkanes un Kartupeļu ielas krustojumā, Melnsila ielā krustojumos ar Kapseļu, Kalnciema un Kristapa ielu, Brīvības gatves un Krišjāņa Barona ielas krustojumā un citviet. Šāds risinājums ir gandrīz visos sabiedriskā transporta galapunktos, kuru izbrauktuves aprīkotas ar luksoforiem.
Piemēram, Augusta Deglava ielā, pēc uzlabojumu ieviešanas, brauciens ar sabiedrisko transportu ir kļuvis par 18 minūtēm ātrāks, A. Čaka ielā uzlabojumi ļauj ietaupīt 13 minūtes, V. Ģelbes ielā – 8 minūtes, bet Lubānas ielā – 4 minūtes. Arī Krišjāņa Barona ielā drīzumā paredzēts ieviest “zaļo vilni” luksoforiem tramvajam, kas darbosies abos virzienos.
Eiropas Mobilitātes nedēļas ietvaros, daudzviet Eiropā īpaša uzmanība tiek pievērsta sabiedriskajam transportam, tādēļ piektdien, 22.septembrī, rīdziniekiem un pilsētas viesiem ir iespēja to izmantot bez maksas. Katram, kurš ikdienā pārvietojas ar auto, tādā veidā ir iespēja pamēģināt sev ērtāko, tuvāko un ātrāko maršrutu, lai nokļūtu skolā, augstskolā vai darbā, neiegādājoties biļetes.
Lasiet arī: Ķirsis: Lai izmantotu Rīgas reģiona potenciālu, jāveido divu līmeņu pašvaldība